چکیده:
آماده سازی کودکان برای ورود به شبکه روابط اجتماعی و تربیت افراد کنشگر و انعطاف پذیر از نخستین ضروریات زیستن در جهان معاصر است. نمایش خلاق فعالیتی جمعی است که از طریق کنشهای آزاد و تشویق به کار گروهی در فرایندی مبتنی بر بازی، زمینه ساز تعامل کودکان با یکدیگر میشود. فرایند تدریجی نمایش خلاق با حذف رقابتهای خشونت زا، میل به تجربههای متفاوت را در کودک افزایش داده و درک دوستانهای از دیگری برای کودک فراهم میکند که ضمن تقویت فردیت کودک به توسعه روابط اجتماعی کودک میانجامد. هدف از این مطالعه توجه به ظرفیتهای نمایش در ایجاد وضعیت خلاق ذهنی در کودک و بررسی چگونگی اثربخشی نمایش خلاق در علاقه مندسازی کودکان به مشارکت در فعالیتهای گروهی است. سوال آن است که نمایش خلاق بر علاقه مندی کودکان به مشارکت در فعالیتهای گروهی چه تاثیری دارد. برای این منظور، تعداد 25 کودک 5 تا 7 ساله (دختر و پسر) تحت آموزش نمایش خلاق قرار گرفتند. نمونه تحقیق با روش غیرتصادفی و در دسترس (هدفمند) انتخاب شده است. با برگزاری دورههای نمایش خلاق رفتارهای کودکان مورد آزمون در زمینه مشارکت در میکندی گروهی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. پرسشنامه محقق ساخته با 26 سوال بر اساس مقیاس لیکرت ساخته شد و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ1 با استفاده از نرم افزار آماری spss محاسبه گردید. در این روند پایایی 93/0 به دست آمده است که در سطح قابل قبولی برآورد شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند که در فرایند نمایش خلاق، کودکان تحت تاثیر فعالیتهای انجام یافته قرار گرفتهاند. نتایج افزایش تمایل و انگیزه کودکان برای مشارکت و ارتباط فعال و موثر با گروه را نیز تایید کردهاند.
Preparing children for entering social relations and educating active and flexible people are the initial requirements to live in the modern world.Creative Drama is a group activity that promotes children’s interaction with each other through free actions and encouraging teamwork in a game-based process. The gradual process of creative display, by eliminating violent competition, increases the child’s desire for different experiences and provides a friendly understanding of others, meanwhile strengthening the child’s individuality leads to the development of the child’s social relationships.The purpose of this paper is to pay attention to the capacities of the show by forming a creative state of mind in the children and also to investigate how the creative show is effective in making children interested in participating in group activities.The question is “what effect does creative drama have on children’s interest in participating in group activities?”Research method For this purpose, 25 children aged 5 to 7 years (girls and boys) were trained in creative drama. The research sample was selected by a non-random and accessible (targeted) method. By holding creative performance courses, the behaviors of the tested children in the field of participation in group activities were studied and investigated. The researcher-made questionnaire was made with 26 questions based on Likert scale and its reliability was calculated based on Cronbach’s alpha using spss statistical software. In this process, a reliability of 0.93 has been obtained, which is estimated at an acceptable level. This questionnaire was given to the parents and teachers of these children before and after training and was answered by them both times. The results have confirmed the increase in children’s willingness and motivation to participate and communicate actively and effectively with the group.