چکیده:
سیدمحمداکرم اکرام در نزد اهل ادب، یکی از اقبالشناسان برجستۀ معاصر شناخته میشود. او در آثار پژوهشی خود شخصیت، اندیشه و شعر اقبال لاهوری را معرفی و ارزیابی کرده و تاثیرپذیری اقبال از مولوی را نیز بهروشنی تبیین نموده است. عنوانهای آثار پژوهشی اکرام نشان میدهد که حفظ و ترویج سنت و گذشتهای که شعر و اندیشۀ اقبال مروج آن بود، آرمان او بهشمار میآمد. در این پژوهش با تکیه بر آموزههای روانکاوانۀ لکان و به روش تحلیل کیفی، آثار پژوهشی اکرام را نقد و ارزیابی کرده، به نتایجی رسیدیم؛ از جمله: 1. کلام این پژوهشگر در سطح اگو باقی مانده و وارد مرحلۀ هویتیابی نمادین نشده است 2. اکرام تصویری از «خود» را در مرحلۀ آینهای دیده است؛ تصویری که هویت منسجم و تمامیتیافتهای را از «خود» دیده که همین امر سبب شده گمان کند فالوس را داراست. بهتبع این امر، اکرام اختگی نمادین را نپذیرفته، بنابراین اصلا در عرصۀ دلالت میل دیگری برای احراز فالوس ورود پیدا نکرده است. شیفتگی اکرام نسبت به اقبال، نه بهسبب عدم بروز فقدان در وجود این شاعر، بلکه بهسبب تصعید یا والایشی است که او نسبت به این شخصیت و شعر او دارد 3. شیفتگی اکرام نسبت به شعر و شخصیت اقبال، بازنماییکنندۀ شیفتگی اقبال نسبت به شعر و اندیشۀ مولوی است.
Seyyed Mohammad Akram Ikram is known as one of the prominent contemporary Iqbal tellers among literary people. In his research works, He has introduced and evaluated the personality, thought and poetry of Iqbal Lahori and has also clearly explained the influence of Iqbal from Molavi. The titles of Ikram's research works show that preserving and promoting the tradition and the past, which Iqbal's poetry and thought promoted, was considered his ideal. In this research, relying on Lacan's psychoanalytic teachings and qualitative analysis method, we criticized and evaluated Ikram's research works and reached some conclusions; Including: 1. The words of this researcher remained at the ego level and did not enter the stage of symbolic identification. 2. Ikram saw an image of "ego" in the mirror stage; An image that saw a coherent and complete identity of "ego", which caused him to think that he has the phallus. According to this, Ikram did not accept the symbolic castration, so he did not enter the realm of The Other’s desire to achieve the phallus at all. Ikram's narcissism with Iqbal is not because of the absence of lack in this poet's existence, but because of his sublimation towards this character and his poetry 3. Ikram's narcissism with Iqbal's poetry and personality is representative of Iqbal's narcissism with Molvai's poetry and thought.