خلاصه ماشینی:
"پس به یقین، یکی از مهمترین راههای مبارزه با دین، شکست طلایهداران آن در بستر تاریخ است و بهترین شیوه برای نیل به این هدف، تحریف تاریخ حضور آنان است؛ چه اینکه با تغییر نسبتها و جابهجایی علتها، حضور دین در پدیدههای تاریخی کمرنگ میشود و سرنوشت تاریخ در سوی دیگری رقم خواهد خورد.
گاه، حضور پر رنگ دین و علمای دینی را کتمان کرده و یا کمرنگ جلوه میدادند و پدیدههای اجتماعی مؤثر از دین و علما را به نحوی تحلیل میکردند که گویی دین در آنها نه نقش فاعلیت، بلکه نقش مانعیت داشته است.
به عنوان مثال، نهضت عظیم دینی تحریم تنباکو را نه نتیجه فتوای تاریخی مرحوم میرزای شیرازی، بلکه نتیجه «اتحاد موفقیتآمیز میان علما، اصلاحطلبان متجدد و جماعت ناراضی ایران، بخصوص تجار» (4) ، «مسائل اقتصادی و سیاسی محض با محوریت تجار توتون» (5) و «حرکتی به رهبری روشنفکران مترقی و با هدف تغییر اساس سیاست و نه اعتراض به قرارداد رژی» (6) میدانند.
و چه خوب است که این کار در حوزههای علمیه صورت بگیرد تا از یک سو، زمینه برای بازتاب نظرات و اندیشههای علمای طراز اول حوزه ـ مراجع تقلید ـ فراهم شود و از سوی دیگر، تحلیل دین در تمامی اجزای تاریخ حضور یابد و رویکرد ما به تاریخ رویکردی بر اساس معیارها و ملاکهای دینی باشد؛ رویکردی که دارای روشی صحیح و محتوایی غنی باشد تا بتواند روح تاریخ و کلیت آن را بر پایه تحلیلی که از فلسفه تاریخ میدهد، درک کند و توان بازیابی و توضیح و تبیین نقاط کور تاریخ را داشته باشد، نه اینکه آن چنان در اجزای تاریخ سرگردان و حیران باشد، که نسبتها و جایگاههای مختلف تاریخی را در عرض هم به تحلیل بکشد."