چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ خودپنداره در مدل تحلیل ساختاری و رفتار اجتماعی بنجامین (1974) در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش: مشارکتکنندگان این پژوهش را 324 دانشجوی (185 دختر و 139 پسر) در حال تحصیل در نیمسال دوم 1401 تشکیل دادند که از آنها خواست شد پرسشنامه-های خودپنداره بنجامین (1974)، افسردگی بک (1996)، افکارخودکشی بک (1988) و اضطراب بک (1988) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی توسط از نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 25 محاسبه شد. یافتهها: نتایج، پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و ضرایب همبستگی اسپیرمن و گاتمن در روش دو-نیمهکردن و همچنین روایی آن از طریق ضرایب همگرایی ابعاد این پرسشنامه با سایر آزمونهای روا و در نهایت روایی سازه از طریق تحلیل عاملی پرسشنامه تایید کرد. بحثونتیجهگیری: در مجموع میتوان نتیجه گرفت پرسشنامهی خودپندارهی مدل تحلیل ساختاری و رفتار اجتماعی بنجامین از پایایی و روایی بسیار خوبی در دانشجویان ایرانی برخوردار است.
Purpose: The aim of this study was to investigate the psychometric properties of Benjamin`s Structural Analysis of Social Behavior (SASB) self-concept (Introject) questionnaire (1974) in Ferdowsi University of Mashhad. Method: The study participants were 324 students (185 girls and 139 boys) who were studying in the second semester of 2023 academic year, and completed Benjamin`s SASB-self-concept (Introject) questionnaire (1974) Beck Depression Inventory-II (1996), Beck Anxiety Inventory (1988) and Beck Suicide Scale Ideation (1988). The Data were analyzed using correlation coefficient, Cronbach`s alpha coefficient, and confirmatory factor analysis in SPSS-26 and AMOS-25 software. Findings: The results show the reliability of this questionnaire through Cronbach's alpha coefficient and Spearman's and Guttman's correlation coefficients in the spilit-half method, as well as its validity through the convergent coefficients of the dimensions of this questionnaire with other valid tests and finally the construct validity through confirmatory factor analysis confirmed. Disscussion: In general, it can be concluded that Benjamin`s SASB-self-concept (Introject) questionnaire has very good reliability and validity in Iranian students.