چکیده:
این مقاله سعی دارد مساله تجربه دینی و نقش و جایگاه آن را از لحاظ فلسفی در فلسفه تعلیم و تربیت تحلیل نماید. مساله تجربه دینی یکی از مسائل مهم در فرایند تربیت در نظام آموزشی یک کشور است. لاجرم برای فهم این موضوع، یکی از روشها یا تحلیلهای فلسفی برای بررسی این امر روش پدیدارشناختی است. تجربه دینی در ساحت تعلیم و تربیت امری مهم و اساسی در فرایند آموزش است و اما روش پدیدارشناختی به توصیف تجربه زیسته از منظر اول شخص میپردازد و از اینرو میتوان تجربه دینی افراد را در امر آموزش و تعلیم و تربیت با این رویکرد توصیف و تحلیل نمود. اساسا یادگیری بهعنوان هسته اصلی تعلیم و تربیت، خود یک تجربه است و پدیدارشناسی بهعنوان علم تحلیل و توصیف تجربه، کاملا با این امر ارتباط تنگاتنگی دارد. برای این منظور لازم است بعد از طرح مساله جایگاه تجربه دینی در تعلیم و تربیت، به اوصاف روش یا رویکرد پدیدارشناختی و نیز انواع تجربه دینی و نقش آن در فلسفه تعلیم و تربیت بهطور کلی اشاره شده است. سوال اصلی این مقاله این است که چگونه این روش میتواند ما را به فهم بهتر تجربه دینی فرد در فرایند آموزش هدایت کند.
This article tries to analyze the issue of religious experience and its role and
place in the philosophy of education. The issue of religious experience is one
of the important issues in the education process in the educational system of
a country. Necessarily, in order to understand this issue, one of the methods
or philosophical analysis to investigate this issue is the phenomenological
method. Religious experience in the field of education and training is a
fundamental thing in the education process, but the phenomenological
method describes the lived experience from the first-person perspective, and
therefore, it is possible to describe and analyze the religious experience of
people in the field of education and training with this approach. Basically,
learning as the core of education itself is an experience, and phenomenology
as the science of analyzing and describing experience is closely related to
this. For this purpose, it is necessary to raise the issue of the place of religious
experience in education and training, the characteristics of the
phenomenological method or approach as well as the types of religious
experience and its role in the philosophy of education in general have been
mentioned. The main question of this article is how this method can lead us
to a better understanding of a person's religious experience in the process of
education.