چکیده:
هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی پرسشنامه پرخاشگری در دانشآموزان ورزشکار شهر مشهد بود. جامعۀ آماری پـژوهش را دانشآموزان ورزشکار مقطع متوسطه دورة دوم شهر مشهد تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 300 تن به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 15 سؤالی پرخاشگری (ماکاروسکی و همکاران، 2013) بود که دارای 3 مؤلفه (متهور، خطاکردن، ابراز وجود) است. روش امتیازگذاری به سؤالها بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای (از کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=5) بود. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید متخصص روانشناسی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. آزمونهای آماری مورد استفاده شامل ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی بود. یافتههای پژوهشی نشاندهنده پایایی درونی (83/0=α) برای پرسشنامه پرخاشگری در ورزش بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالها رابطه معناداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین در خصوص روابط مؤلفهها با مفهوم پرخاشگری نتایج نشان داد که تمامی مؤلفهها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم پرخاشگری باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل «پرخاشگری در ورزش» تأیید شد.
The purpose of this research was to normalize the aggression questionnaire among student athletes in Mashhad city. The statistical population of the research was formed by the student athletes of the senior high school level in Mashhad city, out of which 300 people were selected using availability sampling method. The measurement tool used was the 15-question Sports Aggression Questionnaire (Makarowski et al., 2013) which includes 3 components (Go-ahead, foul play, assertiveness). The method of scoring the questions was based on a five-point Likert scale (from completely disagree=1 to completely agree=5). The face validity of the questionnaire was confirmed by professors specializing in sports psychology. The statistical tests used included, Cronbach's alpha coefficient as well as confirmatory factor analysis. The research findings showed the internal reliability (α=0.83) for the questionnaire of aggression in sports. Regarding construct validity and based on the amount of relationships and T-value, all the questions had a significant relationship with the components; therefore they could be a good predictor for their components. Also, regarding the relationships between the components and the concept of aggression, the results showed that all the components could be a good predictor for the concept of aggression. As a result, the internal and external validity of the model of "aggression in sports" was confirmed.