چکیده:
مفسران در برداشت حقیقی از گزاره «و علّمک ما لم تکن تعلم» در آیه 113 سوره نساء اختلاف نظر دارند. توجه به علم پیامبر (ص) به مثابه موضوعی مهم، قدمتی همزاد با نزول وحی دارد و همواره مورد توجه بوده است. رابطه"علم" پیامبر (ص) با مسئله وحی و اجتهاد پیامبر (ص) محورهای قابل توجه در دیدگاه مفسران مسلمان در طول تاریخ به شمار آمده است. جستار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی در پی واکاوی مراد خداوند از" علم " در گزاره مورد نظر است. با بررسی تفاسیر فریقین با گرایشها و روشهای گوناگون درباره مقصود خداوند از "علم" با دیدگاههای متعددی مواجهه میشویم که میتوان آنها را تحت 6 عنوان دسته بندی کرد که عبارت است از: علم اولین و آخرین، علم به امور پنهان، احکام الهی، قوانین شرع و مکنونات ضمائر، تعلیم ویژه، دریافت صحیح تطبیق قواعد کلی بر موارد جزئی، عدم اطلاع از نزول وحی، علم لدنی. با توجه به سیاق آیه 113 سوره نساء دستاورد پژوهش بیانگرآن است خداوند به پیامبر (ص) قدرت استنباط قضایای کلی و تطبیق آن بر جزیئات امور از جمله قضاوت برای حل و فصل مسائل میان امت و بیان احکام کلی شریعت که نوعی تعلیم ویژه به آن جناب از راه وحی بود عنایت نموده است و این غیر از کتاب قرآن و حکمت است که در آیه به آن اشاره شده است. یکی از مصادیق بارز این علم، بینش ویژه پیامبر (ص) و عصمت آن حضرت میباشد که رابطهای تنگاتنگی میان این دو برقرار است.
The commentators disagree on the true interpretation of the statement "And our knowledge did not teach" in verse 113 of Surah Nisa.Paying attention to the Prophet's knowledge as an important issue has a history similar to the revelation and has always been of interest.The relationship between the Prophet's "science" and the issue of revelation and Prophet's ijtihad have been significant points in the view of Muslim commentators throughout history. The upcoming research is based on the descriptive-analytical method in order to analyze God's meaning of "science" in the desired proposition.By examining the interpretations of the parties about God's meaning of "science", we come across several viewpoints that can be categorized under 6 headings, including: the first and last knowledge, knowledge of hidden affairs, divine decrees, Sharia laws. and pronouns, special education, correctly understanding the application of general rules to specific cases, lack of knowledge about the revelation of revelation, Ladni science.According to the context of verse 113 of Surah Nisa, the result of the research shows that God gave the Prophet the power to deduce general cases and apply them to the details of affairs, including judging to resolve issues between the Ummah and expressing the general rules of the Sharia, which is a kind of special teaching to that noble person through revelation. God has provided and this is different from the book of Quran and Hikmat. One of the clear examples of this knowledge is the special vision of the Prophet and his infallibility.