چکیده:
در تعالیم دین مبین اسلام، نسبت به رفتارهای گوناگون بشری احکامی انشا گردیده که برخی از آنها الزام آور است و انجام آن رفتارها خواه از جنس فعل و خواه ترک فعل، به دلیل نقض و مخالفت با احکام الزامی مستوجب عقوبت و مجازات هایی گردیده است. ارتکاب رفتارهای مزبور که مخالفت و نقض احکام شرعی است در ادبیات دینی با عنوان گناه، معصیت و جرم دینی شناخته میشوند و هر گاه در قانون جرم انگاری شوند از منظر قانونی نیز جرم به حساب میآیند. یکی از مسائل مهم بررسی ثبات و تغییر پذیری معاصی شرعی، اعم از بخش جرم انگاری شده و غیر آن است. هدف از این مقاله، بررسی ادله ثبات و همچنین ادله تغیّر جرائم برای ارائه ضابطه و قاعده ای جهت سنجش ثبات و تغیّر تمام جرائم مطرح در دین اسلام است که با روش توصیفی-تحلیلی این مهم به سرانجام رسیده است و این مهم حاصل آمده که آن دسته از جرائم و گناهان که اولا با فطرت اولیه و مصالح انسان منافات داشته باشد و موجب ضرر و فساد و افساد در حیات دنیوی و اخروی وی گردد و ثانیا به حکم اولی جرم شناخته شده باشند، همگی ثابتند و دچار تغییر و دگرگونی نمی شوند. در مقابل، آن دسته از معاصی که به نیازهای تغییرپذیر انسان مربوط باشد و عادت ها و آداب و رسوم و عوامل دیگر در آن موثر باشد، جزء جرائم متغیر و غیر ثابت قرار می گیرند.
In the teachings of the religion of Islam, rules have been written regarding various human behaviors, some of which are mandatory, and the performance of those behaviors, whether they are acts or omissions, are subject to punishments and punishments due to the violation and opposition to the mandatory rules. Committing the aforementioned behaviors that are against and violate Sharia rules are known in religious literature as sin, sin, and religious crime, and whenever they are criminalized in the law, they are also considered a crime from a legal point of view. One of the important issues is to examine the stability and changeability of Sharia offenses, both the criminalized part and others. The purpose of this article is to examine the evidence of stability and also the evidence of change of crimes in order to provide a rule and rule to measure the stability and change of all the crimes raised in Islam, which has been accomplished with the descriptive-analytical method. The category of crimes and sins that are firstly contrary to the basic nature and interests of man and cause harm, corruption and corruption in his worldly and hereafter life and secondly are recognized as crimes by the first decree, all are fixed and do not undergo change or transformation. On the other hand, those crimes that are related to the changeable needs of humans and that are influenced by habits, customs, and other factors are classified as variable and non-fixed crimes.