چکیده:
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله سوسیودرام بر اضطراب و اجتناب از حل مساله در کودکان انجام گرفت.
روش: روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی از نوع تک آزمودنی با طرح AB بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 7 سال مبتلا به اضطراب اجتماعی بود که در سال 1400 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 5 کودک دارای اختلال اضطراب اجتماعی (دو پسر و سه دختر) بر اساس ملاکهای ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. مداخله سوسیودرام برای هر کودک در 10 جلسه اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل چک لیست رفتار اجتماعی (محقق ساخته) بود. تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی انجام گرفت.
یافته ها
یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله سوسیودرام موجب بهبود اضطراب و اجتناب کودکان در حل مساله شده؛ به طوری که نمرات در طی 10 جلسه مداخله کاهش معناداری نسبت به نمرات خط پایه داشتند. میزان بهبودی کلی در اضطراب و اجتناب در حل مساله 01/67 درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخله سوسیودرام قادر است سبب بهبود اضطراب و اجتناب کودکان در حل مساله شود. بنابراین، نهادهای خانواده و آموزشی، مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره میتوانند برای کاهش اضطراب و اجتناب کودکان در حل مساله از مداخله سوسیودرام بهره مند شوند.
Introduction
The aim of this study was the effectiveness of sociodrama intervention on anxiety and avoidance of problem solving in children.
Methods
Research method in this study was a single-subject of AB experimental designs. The statistical population consisted of all children with social anxiety disorder 6 to 7 years that attended psychological centers in Tehran in 2021. Among them, 5 children with social anxiety disorder (two boys and three girls) were selected based on inclusion and exclusion criteria and by purposive sampling. Sociodrama intervention was performed for each child in 10 sessions. The research instrument included Social Behavior Checklist (Made by a researcher). Data were analysed using visual analysis at both within-condition and between-condition levels.
Findings
Research findings showed that sociodrama intervention improved anxiety and avoidance in children in problem solving; So that the scores in 10 sessions of intervention had a significant decrease compared to the baseline scores. The total recovery rate in anxiety and avoidance of problem solving was 67.01 percent.
Conclusions
Based on the findings, it can be concluded that the sociodrama intervention can improve the anxiety and avoidance of problem solving in children. Therefore, family and educational institutions, psychological and counseling services centers can benefit from sociodrama intervention to reducing anxiety and avoidance of problem solving in children.