چکیده:
هدف از پژوهش حاضر اثرات بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی در بخش بانکی (مطالعه موردی شعب
بانک ملی در استان گلستان) بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی
می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شعب بانک ملی در استان گلستان، که به تعداد 022
نفر میباشند. نمونه آماری این تحقیق کارکنان شعب بانک ملی در استان گلستان، که به تعداد
248 نفر میباشند. که به روش تصادفی طبقه ایی باتوجه به جدول مورگان بدست آمده است.
دادههای تحقیق با روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های
استاندارد میباشد. پایایی پرسش نامهها با استفاده از روش کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی
مورد تایید قرار گرفتهاند. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با
استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی
در بخش بانکی (مطالعه موردی شعب بانک ملی در استان گلستان) تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي: بازاريابي داخلي ، رضايت شغلي ، بخش بانکي ، شعب بانک ملي در استان گلستان 233 ١- مقدمه کار در معناي خاص آن، شغل زنده بودن و زندگي انسان است، کار وسيلهاي است که جايگاه انسان را در پهنه هستي انساني تر کرده و او را براي تسخير طبيعت و پيروزي بر نامليمات آن هر روز نسبت به گذشته مستحکم تر مي کند؛ ولي چگونه مي توان کم کاري ، بي مسئوليتي ، حضور نيافتن در محل کار، عدم پاسخگويي و راهنمايي صحيح مراجعين ، عدم حفاظت و مراقبت صحيح از اموال، بي توجهي به کيفيت کار و گرايش به آسانطلبي را به رضايت شغلي و انجام کار با کيفيت بال و مطلوب و حضور به موقع و موثر در محل کار تبديل کرد؟ منابع انساني به تقويت وجدان کاري و تغيير در فرهنگ کار خود نيازمند است و سازمان نيز بايد خود را ملزم بداند که رضايت خاطر نيروي کار را فراهم آورد )عباس آباد، ١٩٨٣(.
باتوجه به مطالب مطرح شده هدف اصلي اين پژوهش بررسي بازاريابي داخلي بر رضايت شغلي در بخش بانکي )مطالعه موردي شعب بانک ملي در استان گلستان( ميباشد.
براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار ليزرل و مدل معادلت ساختاري استفاده شد نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که تاثير بازاريابي داخلي و مولفه هاي آن )انگيزش ، آموزش، ارتباطات و پاداش( بر رضايت شغلي درميان کارکنان بانک پارسيان شهر تهران مورد تاييد است.