چکیده:
هدف: در این پژوهش آموزش حرکات ظریف دست در پیشرفت تحصیلی و یادگیری مهارتهای ترسیمی و نوشتاری کودکان، بررسی شده است.
روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای آزمایشی است، میزان کارآیی این شیوهی مداخلهای در 36دانشآموز مدارس کندآموز که به طور تصادفی در 2گروه (آزمایشی وگواه) جای داده شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. آزمودنیهای هر دو گروه ازنظر متغیرهایی چون جنس، سن، میزان تحصیلات خانواده، هوش و جثه همتاسازی شده بودند. این افراد از میان دانشآموزان 8- 6سالهی دو مدرسهی ویژهی کندآموزان در شهر تهران انتخاب شدند و با ارزیابی تشخیصی، هوشی و آمادگی تحصیلی و بهکمک پرسشنامهی ارزیابی کاردرمانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی، مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی 3ماه (3جلسه در هفته) آموزشهایی در زمینهی مهارتهای حرکات ظریف دست به طور انفرادی دریافت نمودند و اعضای گروه گواه تنها در پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس آزمون، 3ماه پس از پایان نشستهای آموزشی، در دو گروه انجام گردید. دادههای بهدست آمده در پیش آزمون و پس آزمون بهکمک آزمونهای آماری تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه گیریهای مکرر c2، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون من ویتنی تحلیل گردید.
یافتهها: این بررسی تفاوت معنیداری را در زمینهی مهارتهای ترسیمی و نوشتاری آزمودنیها در مرحلهی پیش از آموزش حرکات ظریف دست و پس از آن نشان داد.
نتیجه: آموزش حرکتهای ظریف دست، میزان مهارتهای نوشتاری و ترسیمی دانشآموزان مدارس کندآموز را افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها:این بررسی تفاوت معنیداری را در زمینهی مهارتهای ترسیمی و نوشتاری آزمودنیها در مرحلهی پیش از آموزش حرکات ظریف دست و پس از آن نشان داد.
(1)- slow learner (2)- Case-Smith (3)- Kephart (4)- Ayres (5)- Henderson (6)- Charlane (7)- Reed (8)- Talal (9)- Robinson-Davies (10)- Govin (11)- Raitan (12)- Davinson این روش درمانی و توانبخشی میتواند در زمینهی افزایش مهارتهای شناختی،آموزشی و حرکتی کاربرد داشته باشد.
6-آزمون حرکتهای ظریف دست شامل مهارتهای ترسیمی،به کار بردن قیچی و نخ و مهره توسط کاردرمانگر(کاتبی،1373)؛در بررسی انجام شده توسط کاتبی(همانجا)در زمینهی پایایی این ابزارها برای همهی ابزارهای به کار برده شده ضرایب همبستگی 0/90 تا 0/95 گزارش شده است.
گفتنی است که در مقایسهی میانگین تفاضلهای دو گروه گواه و آزمایش به کمک آزمون t علی رغم عدم وجود هرگونه آموزش کاردرمانی در گروه گواه،در زمینهی آزمونهای نقطهچینی نامنظم،برش B ،مهارتهای ترسیمی و انجام حرکتهای ارادی از نظر آماری تفاوت معنیداری دیده نشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث آزمون فرضیهی اول به کمک آزمون آماری t نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمرههای به دست آمده در آزمون اسلوسن 61%افزایش یافته و این تأثیر از نظر آماری معنیدار بوده است.
در دسترس نبودن آزمودنیهای بیشتر که معیارهای ورود به پژوهش را دارا باشند،در دست نداشتن آزمونهای معتبر برای بررسی حرکتهای دست مانند PEDI 1 و انجام ندادن برنامهی کاردرمانی در گروه گواه به علت دسترسی نداشتن دانشآموزان به آموزشهای توانبخشی از محدودیتهای پژوهش حاضر به شمار میروند."