چکیده:
در این مقاله با نگاهی متفاوت نسبت به پژوهشهای مرسوم به پیوند بین اخوت و سرمایهاجتماعی پرداخته شده است. ایده سرمایهاجتماعی به عنوان مفهومی در جهت ایجاد همبستگی میان افراد در دهههای اخیر مورد توجه جامعهشناسان قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مطمئن برای نیل به سرمایهاجتماعی و در نتیجه امنیت جانی و روانی همانا ایمان به دین اسلام و تجلی این ایمان در برقراری اخوت دینی است. در این میان رفتار پیامبر به عنوان مبدع اخوت در ماجرای عقد اخوت از منظر سرمایهاجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. هدف از این تحقیق که با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، اول رسیدن به چگونگی رابطه بین اخوت ایمانی و سرمایهاجتماعی و دوم اینکه اثبات امتیاز و برتری مولفهها و معیارهای اخوت ایمانی نسبت به معیارهای موجود سرمایهاجتماعی به منظور نیل به امنیت است؛ لذا در این مطالعه میانرشتهای در نهایت این نتیجه حاصل شد که اخوت ایمانی با اصلاح سرمایهاجتماعی موجود و متناسبسازی آن با اقتضائات دین اسلام از جمله مهمترین لوازم ایجاد امنیت است؛ راهبرد سرمایهاجتماعی اخوتمدار بهگونهای است که وقوع آن برابر با تأمین امنیت اطمینانبخش برای امت اسلامی خواهد بود.
Social Capital is concerned by sociologists as a concept to make Correlation between people and Okhovat (brotherhood) is an outstanding criterion to achieving sustainable Correlation. Prophet's behavior in making Okhovat between Mohajerin and Ansar in the viewpoint of Social Capital is a practical pattern; The purpose of this research, which is written with a descriptive-analytical method is firstly to express the relationship between the brotherhood of faith and social capital, and secondly prove the advantages of brotherhood criteria faith to achieve sustainable social capital and finally providing security in compare of standards of Western societies criteria in achieving social capital. The subject is formed from religious dimension and western sociology dimension therefore applied sources should contain mentioned dimensions. Collected Discussions are set in four parts: in the first part the author mention that Social Capital binds society together and Okhovat is applied as a trusted solution to achieve the society that omitted any differences of class and manifestations and Islamic Ommah' which is the product of successful implementation of Okhovat and look at Prophet's behavior as an appropriated pattern. In the second part, describe the history and definitions of Social Capital and Okhovat and their criteria and axioms. In the third part the Prophet's behavior is analyzed and Okhovat application in Subjective and objective dimensions is explained. In the fourth part the researcher discusses the relationship between Social Capital and Okhovat and stresses that Okhovat is an exact mechanism and better criterion to improve social capital. Finally the conclusion is that Okhovat is a cause of remaining Islamic society.