چکیده:
سیستم بودجه بندی به عنوان یکی از خرده نظام های موثر در نظام پاسخگویی نهادهای بزرگ بخش عمومی مطرح شده و از دیر باز شرایطی برای تعیین حدود و سطح ایفا و ارزیابی فرآیند مسوولیت پاسخگویی فراهم شده است. نگاهی اجمالی به سیر تطور تحولات بودجه بندی در کشورهای مختلف، همبستگی تحولات بودجه بندی را با تحولات نظام پاسخگویی به خوبی نشان می دهد. هم چنین از ضرورت های اصلاح ساختار اقتصادی بخش عمومی، اصلاح روش های بودجه ریزی و توزیع منابع آن می باشد. از آنجایی که اختصاص هدفمند اعتبار به فعالیت های هر سازمان می تواند ضمن شفاف سازی نحوه توزیع منابع، امکان پایش عملیاتی و انتظار برای دسترسی به نتایج هزینه ها را فراهم سازد، استفاده از روش بودجه بندی موثر و مناسب، گام موثری در افزایش کارایی و اثربخشی اعتبارات خواهد بود. با توجه به حرکت رو به رشد اصلاحات در ارائه خدمات بخش عمومی، اصلاح روند بودجه ریزی با تکیه بر هماهنگی های فرابخشی و درون بخشی از جمله اهداف دفتر برنامه ریزی منابع مالی و بودجه به شمار می رود و این امر تنها در سایه تعامل و ایجاد زبان مشترک برنامه ریزی و بودجه بندی در فرآیند تدوین بودجه میسر خواهد گردید. در این مجال بر آنیم که به ضرورت ها و مفاهیم مرتبط با بودجه پرداخته، بستر همفکری و همکاری واحدهای زیر مجموعه بخش عمومی را در دستیابی به یک روش مناسب توزیع اعتبار فراهم نماییم.
the budgeting system has been introduced as one of the most effective sub-systems in the accountability system of
major public sector entities, and from the late stages of the determination of the extent and level of performance and
assessment of the accountability process has been provided. A glimpse into the evolution of budgetary developments
in different countries illustrates the solidity of budgeting developments with developments in the accountability
system. It is also necessary to reform the economic structure of the public sector, to reform its budgeting methods
and distribute its resources. Since the purposeful assignment of credit to the activities of each organization can, by
clarifying the distribution of resources, allow for operational monitoring and waiting for access to cost results, using
an effective and appropriate budgeting method will be an effective step in increasing efficiency and the effectiveness
of the credits will be. Given the increasing movement in public sector services, the reform of the budgeting process,
based on cross-sectoral coordination, is among the goals of the Office of Financial and Budget Planning, and this is
only in the context of interaction and creation the common language of planning and budgeting will be possible in
the budgeting process. In this context, we consider the necessities and concepts related to the budget, provide a
platform for cooperation and cooperation between the subsectors of the public sector in achieving a suitable method
of distribution of credit.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج پژوهش های داخلی( صفایی، 1386، خدامی پور و زینالی، 1386 ) و پژوهش های خارجی ( وانگ، 1999، شیک، 2007، لی و وانگ، 2009) موید نامناسب بودن روش های سنتی بودجه ریزی با توجه به شرایط و مقتضیات زمان حال بوده و نشان می دهد که این روش ها، نیازهای تصمیم گیرندگان و مدیران در سطوح مختلف را برای مدیریت عملیات و برنامه ها مرتفع نمی کند.
در ماده یک این قانون، بودجه ی کل کشور چنین تعریف شده است: " بودجه کل کشور برنامه مالی است که برای یک سال مالی تهیه می گردد و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیات است که منجر به نیل به سیاست ها و هدف های قانونی می شود و از سه قسمت به شرح ذیل تشکیل شده است: بودجه ی عمومی دولت که شامل اجزای زیر است: الف) پیش بینی دریافت ها و منابع تامین اعتبار که به طور مستقیم یاغیر مستقیم در سال مالی قانون بودجه از طریق حساب های خزانه داری کل واریز می گردد.
( فرزیب، 1377 ) 3-3-بودجه ریزی برنامه ای: سیستم بودجه بندی بر مبنای برنامه در سال 1949در امریکا و به منظور اصلاح مدیریت سازمان های دولتی مطرح شد در این سبک بودجه بندی، عملیات سازمان به شکل برنامه کار تنظیم و برای هر برنامه اعتباری در نظر گرفته می شود .