چکیده:
حکمرانی یکی از چالشهای اصلی حکومتها و دولتها در عصر تغییرات شتابنده، آشفتگیها، پیچیدگیها، و عدم-قطعیتها است؛ بهطوریکه مفهوم حکمرانی خوب و سایر مفاهیم حکمرانی پاسخگوی چالشهای جهانیسازی چپاولگرانه، نظام سرمایهداری شرکتی بینالمللی، و تأمین نیازها و خواستهای ملتها و دولتهای گوناگون نیست. این پژوهش میکوشد تا با تکیه بر مفهوم «حکمت»، مفهوم «حکمرانی حکیمانه» را بهعنوان حکمرانی اثربخش ارائه نماید. در این پژوهش، از روششناسی نظریهپردازی استفاده شد و ادبیات معاصر مربوط به اشکال گوناگون و مهم حکمرانی و اداره امور عمومی در مقالات و کتابهای مرتبط مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. حکمرانی حکیمانه فراحکمرانی است و دارای ابعاد و ویژگیهای متعددی است که به آنها اشاره میشود: فراگیری، کنش-گرایی، دو یا چندجانبهگرایی، تعاملی و شبکهای، بهرهمندی از علم شهروندان، حکمت سیاسی و سیاست حکیمانه، حلقه کندوکاو حکمت، رهبری حکیمانه و توزیعی، تنوع و پیچیدگی، پذیرش فرهنگ تناقضات، اصول بنیادین عزت، حکمت، و مصلحت، اعتماد و احترام متقابل، پیگیری نفع عامه، حکومتپذیری، و تحقق جامعه و دنیای حکیمانه. حکمرانی حکیمانه ترکیبی از رویکردهای عقلانی، دینی، ارزشی، و اخلاقی به حکمرانی است، و متکی بر مفروضات حکیمانهای در رابطه با جامعه، اقتصاد، فرهنگ، محیطزیست، و سیاست است که به شدت با یکدیگر مرتبط هستند. حکمرانی حکیمانه نظامی متنوع، یکپارچه، تعاملی، شبکهای، مشارکتی، انطباقی، توانمند، خلاق، و نوآور از حکمرانی را ارائه میکند که نفع عامه و تأمین مطالبات عمومی را دنبال میکند و در نتیجه، حکومتپذیری را بهبود میبخشد. در پایان، بحث و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارایه میشود.
The governance, in the age of accelerated changes,turbulences,complexities,and uncertainties,is one of the main challenges of states and governments; so that the good governance and other governance concepts' are not able to cope with the challenges of predatory globalization,international corporate capitalism, and meet the demands and needs of the various nations and governments.This research is trying to represent the concept of "wise governance" as an effective governance system by relying on the concept of "wisdom."In this research, theorizing methodology is used and the contemporary literature relevant to various and important forms of governance and public administration in the relevant papers and books has been reviewed and analyzed.Wise governance is metagovernance and has various characteristics and dimensions that is referred to:comprehensiveness, proactiveness, bilateralism and multilateralism, interactional and networked, beneficiary of citizen science, political wisdom and wise politics, the community of wisdom inquiry, wise and distributed leadership, diversity and complexity, the culture of contradictions, the fundamental principles of honor, wisdom, and expediency, mutual trust and respect, pursuance the common good, governability, and realization of the wise society and world. The wise governance is an inclusive of the rational-and religious-and ethics-and values-based approaches to governance and relied on wise assumptions relevant to society, economy, culture, environment, and politics that are interconnected with each other. The wise governance provides a diverse,integrated, interactional, networked, participatory, adaptive, empowered, creative, and innovative system for governance that pursues the common good and meet public demands, and in turn, promotes the governability.Finally, a discussion and some recommendations will be provided.
خلاصه ماشینی:
عصر حاضر با آشفتگیها، تغییرات سریع و گسستگیهـا شـناخته مـیشـود و مملـوِ از عـدم قطعیـت هـا و بی ثباتیها، پیچیدگیها و نیروهایی است که پویاییهـا و تغییـرات سـازمانی و اجتمـاعی را در سراسـر دنیـا ایجاد میکند (صمدیمیارکلائی و صـمدیمیـارکلائی، ١٣٩٤: ١٦٣ و ١٣٩٨: ٤٣) و چـالش هـا، تهدیـدها و فرصت هایی را ایجاد کرده است که بر ملت ها، دولت های محلی، شهروندان ، سازمان ها و نظام هـای اداری و حکمرانی تأثیرگذار است (١٢ :٢٠١٥ & ٢٢٥٫ :٢٠١٢ ١٠١٠٫ :٢٠٠٩ Farazmand).
بـه این دلیل که دانش موجود که مبتنی بـر عقلانیـت نظـری و ابـزاری اسـت (٤ :١٩٩٥ Stenmark)، نتوانسـته است عقلانیت ارزشی و بایسته های ارزشی را به کار گیرد، منجر به رهبری حکیمانه شـود و درنهایـت ، نفـع عامه ١ را تأمین کند (صمدیمیارکلائی و صمدیمیارکلائی، ١٣٩٧: ٧٧).
ظرفیت های اداری سنتی که پیش از این مهم و ارزشمند بودند، برای رویارویی با چالش های جدید پیش ِرو از کفایت لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین ، هم نظریه و هم عمل حکمرانی و اداره امور عمومی نیازمند نوسازی و توسعه مجموعه های جدیدی از دانش ، مهارت ، فرهنگ و طراحی است تا با چالش های جدید ناشی از آشفتگی و عدم قطعیت مواجه شود (١٠٠٧ :٢٠٠٩ Farazmand).
and the Neo-Weberian State Governance New Public Management ء Analysis Edition.