چکیده:
رفتارهای گستاخانه و بیادبانه دانشآموزان، که در همه کشورها و فرهنگها به شکلهای مختلفی وجود دارد عامل تخریب تمرکز و کاهش کیفیت کلس درس است. روشن کردن قوانین کلس، صبوری، ریشهیابی این رفتارها و داشتن رابطه موثر و سازنده با دانشآموزان میتواند به کاهش این رفتارها، بهبود جو کلس و انتخاب بهترین روش برخورد با دانشآموز بی ادب کمک کند. شاید مدرس نتواند این رفتارها را یکباره اصلح کند اما به مرور زمان میتواند تاثیرگذاری داشته باشد تا دانشآموز متوجه عواقب رفتار خود شود و تمایل به اصلح آنها پیدا کند. برخورد با این دانشآموزان نیازمند این است که بدانیم با دانشآموز گستاخ چگونه رفتار کنیم و در کنار آن صبر و استراتژی درستی داشته باشیم. چگونه با رفتارهای ناسازگارانه دانشآموزان برخورد کنیم؟حفظ خونسردی در مقابل رفتار اخللگر دانش آموز کار آسانی نیست.مخصوصا زمانی که اخلل گری دانش آموز شدید است معلم بیشتر ناراحت میشود چون احساس ناکامی می کند.دانش آموزی که نمی گذارد معلم حواس خودرا جمع کند و مطالب را آن طور که لزم است ارائه دهد وهمه را زیر نظر داشته باشدو کلس را بر پا سازد و بتواند کار گروهی انجام بدهد معلمی که با شوق تمام درس را شروع میکند و ناگهان متوجه می شود که دانش آموزی که از کلس خارج میشود یا رفیق پهلودستی خود را نیشگون میگیرد. بعید است که عصبانی نشود.. در موقعیتهای بحرانی واکنش معلم خیلی مهم است.او باید از بلند کردن صدای خود بپرهیزد تا مبادا به مشاجره بکشد.تحقیقات نشان میدهد که وقتی معلم عصبانی میشود یا دانش آموز را مورد انتقاد قرار میدهد.دانش آموزان علیه او تبلیغ میکنند.دیکتاتوری در کلس دانش آموزان را بیشترمضطرب می کند و آنها را به اخللگری وامی دارد. البته معنای جمله این نیست که معلم یا مسئولن مدرسه باید نظم را کنار بگذارند; بلکه منظور این است که: سخت گیری باید با محبت و ادب همراه باشد.