چکیده:
در پی گرم شدن کره زمین» یک جنبش جهانی برای توسعه کسبوکار سبز ایجاد شده است. خودروسازی از صنایعی است که ۱ تاثیرات زیستمحیطی مهمی دارد. این جنبش نمایانگر تلاش برای سبز شدن زنجیره تامین» فرآیندها و تولید در راستای کاهش مصرف آنرژی و ضایعات زیستمحیطی در صنعت خودروسازی است. با توجه به مقاومتهایی که برای سبز شدن کسبوکار در این صنعت وجود دارد و همچنین شکافهای پژوهشی این حوزه» پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پذیرش موفقیتآمیز نوآوریهای تولید سبز در صنعت خودرو انجام شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده و شیوه گردآوری دادههای آن از نوع توصیفی میباشد و به صورت پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش را در ابتدا ۱۵ نفر از خبرگان حوزه محیط زیست و خودروسازی و در بخش کمی تعداد ۲۲۰ نفر از متخصصان, خبرگان و کارشناسان حوزه محیط زیست و خودروسازی تشکیل دادهاند که به روش تصادفی انتخاب شدهاند. این پژوهش در ابتدا به شناسایی عوامل موّئثر بر پذیرش صنعت خودروسازی سبز از طریق پیشینه پژوهشی پرداخته است. در ادامه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری, عوامل شناسایی شده در بخش قبل به وسیله خبرگان جهت ارائه مدل ساختاربندی شدند. در آدامه به منظور برازش مدل شکل گرفته. از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری» و از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از قرارگیری ۷ عامل موّئر شناسایی شده در سه سطح کلی دارد. همچنین یافتههای پژوهش عامل گسترش فرهنگ سبزگرایی را به عنوان عامل آغازگر و ابتدایی در جهت توسعه و پذیرش خودروسازی سبز شناسایی نموده است. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به خروجیهای صرفه اقتصادی سبزگرایی و مزایای متعدد سبزگرایی به عنوان خروجیهای آثرپذیر مدل اشاره نمود. همچنین تمامی فرضیهها و روابط مورد بررسی در مدل پژوهش, مورد تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از گسترش سبزگرایی از طریق برنامههای راهبردی دولت دارد. در نهایت نتایج پژوهش میتواند زمینه حرکت صنعت خودروسازی به سبز شدن را فراهم آورد.
In the wake of global warming, a global movement has been created to develop green business.
Automobile manufacturing is one of the industries that has important environmental impacts. This
movement represents the effort to green the supply chain, processes and production in order to reduce
energy consumption and environmental waste in the automotive industry. Considering the resistances
that exist for the greening of business in this industry, as well as the research gaps in this field, the
current research has been conducted with the aim of presenting a model for the successful adoption of
green production innovations in the automobile industry. The current research is practical in terms of its
purpose, and the data collection method is descriptive and it was done in the form of a survey. The
statistical sample of the research was initially composed of 15 experts in the field of environment and
automobile manufacturing, and in the quantitative part, 220 experts, experts and experts in the field of
environment and automobile manufacturing were selected randomly. This research has initially
identified the factors influencing the acceptance of the green automotive industry through research
background. Next, using the interpretive structural modeling technique, the factors identified in the
previous section were structured by experts to present the model. Then, in order to fit the formed model,
structural equation modeling technique and Lisrel software were used. The findings of the research
indicate the placement of 7 identified effective factors in three general levels. Also, the findings of the
research have identified the factor of spreading the culture of greenness as the initial and primary factor
in the direction of the development and acceptance of green automobile manufacturing. Among the other
results of the research, we can mention the economical outputs of greening and the many benefits of
greening as the effective outputs of the model. Also, all hypotheses and relationships examined in the
research model were confirmed. The research results indicate the expansion of greenism through the
government's strategic plans. Finally, the results of the research can provide the basis for the movement
of the automotive industry to green.