چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش طرحوارههای هیجانی در پیشبینی تابآوری نوجوانان بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف بنیادی است و ازنظر روش انجام یک مطالعۀ توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خوی تشکیل داد. در این تحقیق از بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خوی به تعداد تقریبی 1500 نفر با استفاده از جدول مورگان 174 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسشنامههای طرحوارههای هیجانی لیهی LESS)) و پرسشنامه تابآوری (2003) که بهصورت داوطلبانه تهیهشده بود پاسخ دادند. نتایج بهوسیله نرمافزار Spss ورژن 26 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج ارائهشده در این پژوهش حاکی از این بود که طرحوارههای هیجانی قادر به پیشبینی تابآوری در نوجوانان هستند.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره سوم ، شماره هفتم ، تابستان ١٤٠٢، صفحات ٣٠-١٤ چکيده هدف از پژوهش حاضر تعيين نقش طرح واره هاي هيجاني در پيش بيني تاب آوري نوجوانان بود.
در اين تحقيق از بين دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خوي به تعداد تقريبي ١٥٠٠ نفر با استفاده از جدول مورگان ١٧٤ نفر با روش نمونه گيري داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي طرح واره هاي هيجاني ليهي (LESS) و پرسشنامه تاب آوري (٢٠٠٣) که به صورت داوطلبانه تهيه شده بود پاسخ دادند.
به همين دليل با توجه به موارد مطرح شده هدف از پژوهش حاضر تعيين نقش طرح واره هاي هيجاني در پيش بيني تاب آوري نوجوانان ميباشد.
به عنوان مثال محمدخاني و همکاران (١٣٩٣) در پژوهش خود نشان دادند که چهار طرح واره هيجاني نشخوار فکري، تائيد طلبي از ديگران ، ديدگاه ساده انگارانه ، پذيرش هيجانات ٣٨% ميزان تاب آوري را به شيوه معنادار پيش بيني ميکند.
شاخص هاي جمعيت شناختي نمونه پژوهش گروه ميانگين انحراف استاندارد سن پسر 15/21 2/08 دختر 14/38 2/26 گروه فراواني درصد جنسيت پسر 138 %46 دختر 162 %54 گروه فراواني درصد مقطع تحصيلي متوسطه دوم 174 %100 دامنه سني 16 61 %36 %35 59 17 %28 39 18 1 1 Leahy Emotional Schema Scale بين طرح واره هاي هيجاني با تاب آوري نوجوانان رابطه ي معناداري وجود دارد.
صفات روشن شخصيت و طرح واره هاي هيجاني ميتوانند مؤلفه ي کنترل از تاب آوري در نوجوانان را پيش بيني نمايند جدول ٥.
طرح واره هاي هيجاني ميتوانند مؤلفه ي معنويت از تاب آوري در نوجوانان را پيش بيني نمايند جدول ٦.