چکیده:
در دهههای اخیر، رهبری آموزشی بهتدریج در مجموعه نقشهای مدیریتی در سراسر جهان موردپذیرش و توجه ویژه قرار گرفت مبنای این تغییر ریشه در تحقیقاتی دارد که به تاثیر رهبری آموزشی در یادگیری دانشآموزان، کیفیت مدرسه و بهبود مدرسه اهمیت و اعتبار زیادی دادهاند؛ بهعبارتدیگر در سالهای اخیر بهطور بیسابقهای بر نقش رهبری مدیران مدرسه تاکید شده است و درحالیکه درگذشته مدیران مدارس عمدتا به عنوان مدیر عمل میکردند اصلاحات اخیر در مدارس آنها را به رهبران یادگیری و تغییر مبدل کرده است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت آموزشی مدیران با خودکارآمدی معلمان می باشد. این پژوهش مروری با بهرهگیری از منابع حاضر و مطالعات کتابخانهای صورت گرفته و به دنبال بررسی مدیریت آموزشی مدیران با خودکارآمدی معلمان میباشد. نتایج نشاندهنده باورهای مثبت معلمان، نسبت به فعالیتهای جمعی و کلاسی در مقایسه با فعالیتهای انفرادی بود. مدیریت به عنوان نظریههای شخصی درباره ماهیت دانش و چگونگی اکتساب آن در نظر گرفتهشده است. باورهای شخص درباره ماهیت دانش میتواند باورهای فرد را در خصوص فرایند دانستن تحت تاثیر قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
مديريت آموزشي، خودکارآمدي معلمان ، مديران 1 فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره سوم ، شماره هفتم ، تابستان ١٤٠٢ مقدمه در دهه هاي اخير، رهبري آموزشي به تدريج در مجموعه نقش هاي مديريتي در سراسر جهان موردپذيرش و توجه ويژه قرار گرفت مبناي اين تغيير ريشه در تحقيقاتي دارد که به تأثير رهبري آموزشي در يادگيري دانش آموزان ، کيفيت مدرسه و بهبود مدرسه اهميت و اعتبار زيادي داده اند؛ به عبارت ديگر در سال هاي اخير به طور بيسابقه اي بر نقش رهبري مديران مدرسه تأکيد شده است و درحاليکه درگذشته مديران مدارس عمدتا به عنوان مدير عمل ميکردند اصلاحات اخير در مدارس آن ها را به رهبران يادگيري و تغيير مبدل کرده است (دوچي ، ٢٠١٩).
عظيمي (١٤٠١) مسئله خودکارآمدي، معلم نقش کليدي و اساسي در امر تعليم و تربيت و افزايش انگيزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ايفا ميکند، اين مهم ، ما را بيشتر متوجه وظيفه خطير معلمي مينمايد، چراکه معلم خودکارآمد ميتواند گام مهمي جهت ارتقاي کمي و کيفي مطالب ياد گرفته شده توسط فراگيران بردارد شيوه ارتباط معلم بادانش آموزان به شدت تحت تأثير خودکارآمدي معلمان قرار دارد.
Relationship between leadership styles of educational and training leaders with job satisfaction of multigrade primary school teachers in Talesh city.