چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دبستان در «آماده کردن تکالیف» بر اساس خودکارآمدی تحصیلی است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی از نوع مقطعی است. هدف از این مطالعه، تعیین همبستگی بین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دبستان و آماده کردن تکالیف» بر اساس خودکارآمدی تحصیلی آنان است. جامعه این پژوهش را دانش آموزان پسر پایه اول دبستان زهرای مرضیه منطقه 8 تشکیل دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران استفاده شده است. روش نمونه گیری دردسترس بود. جامعه نمونه 228 نفر بود. برای محاسبه حجم نمونه از حدول مورگان استفاده شده است. مطابق جدول مورگان حجم نمونه 140 نفر بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان پسر پایه اول دبستان براساس خودکارآمدی تحصیلی آنها معنادار است. (P=0.03) و 10 درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی را تبیین میکند. فرضیه پژوهش تایید شد مبنی بر اینکه بین خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری «آماده کردن تکالیف» دانش آموزان پایه اول دبستان همبستگی وجود دارد.
The purpose of this research is to predict the academic procrastination of primary school boys in "preparing homework" based on academic self-efficacy. The current study is a cross-sectional descriptive correlational study. The purpose of this study is to determine the correlation between the academic procrastination of first grade male primary school students and homework preparation based on their academic self-efficacy. The population of this research was the first grade male students of Zahrai Marzieh Primary School, District 8. Solomon and Rothblum's academic procrastination questionnaire and Morgan et al.'s academic self-efficacy scale were used to collect data. Sampling method was available. The sample population was 228 people. Morgan's approximation was used to calculate the sample size. According to Morgan's table, the sample size was 140 people. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results of the regression analysis showed that the prediction of the academic procrastination of first grade male primary school students based on their academic self-efficacy is significant. (P=0.03) and explains 10% of the variance of academic procrastination. The research hypothesis was confirmed that there is a correlation between academic self-efficacy and procrastination of "preparing homework" of first grade elementary school students.