چکیده:
همواره موضوع دانشگاه کارآفرین در جهان مورد بحث و کاربرد بوده، عل یالخصوص در اتحادیه اروپا، نروژ و بریتانیا که اقتصاد دانشگاه محور آنها مشهور است. دانشگا ه کارآفرین میتواند محیط حمایتی- آموزشی قدرتمندی بیافریند که فرصت تبدیل نمودن ایده به عمل را به دانشجویان بدهد. فراتر از هدایت دانشجویان برای آزمودن، بروز دادن صلاحی تهای کارآفرینانه نیز برایشان حیاتی است. هر دانشگاه کارآفرین از کلاس درس شروع م یشود و رفت هرفته در جامعه بروز و نمود پیدا م یکند؛ بنابراین آموزش کارآفرینی، اساس یک دانشگاه کارآفرین است. شباه تها و قراب تهای بین جمهوری اسلامی ایران و اروپا، همچون جمعیت رو به سالمندی، تغییر الگوهای مهاجرتی، دگرگونی دیجیتال و فضای سایبری و نیز تغییرات آب و هوایی وجود دارد. این مهم ما را بر آن داشت تا با بررسی رویکردها و رو شهای مختلف در ایجاد فضای آموزش کارآفرینی در جوامع آکادمیک اروپایی و مبنا قرار دادن برخی اصول کلی در فراهم آوردن روحیه کارآفرینی در دانشجویان، دوره آموزشی آنلاینی تدوین کرده و از نتایج ب ه دست آمده در آن، برخی رو شهای آموزش کارآفرینی قابل استفاده در مراکز آکادمیک داخل کشور، را معرفی کنیم. روش «یاددهی-یادگیری »، دانشجوی در نقش مربی/استاد، فارغ از دغدغۀ قضاوت شدن، توسط یک مرکز قدرت بالادستی، آزادانه و مستقلانه اید هپردازی م یکند. تمرین بازبینی/تصحیح تکالیف همکلاس یها در این روش، دانشجویان را به سوی بهبود مستمر سوق م یدهد و در تقابل با اید هها و تفکرات همسانان، چالش کار تیمی نیز م یتواند تا حد قابل قبولی مرتفع شود. مطالعه حاضر به لحاظ ماهیت، سنتز پژوهشی )مروری نظا ممند بر متون(، ولی به لحاظ رو شهای تجزیه و تحلیل، جزء پژوه شهای تحلیلی-ترکیبی است. برای این منظور از فنون تحلیل مضمون و تحلیل متن استفاده شده و از مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی اتحادیه اروپا که موضوع آنها «آموزش کارآفرینی » در آموزش عالی بوده بهره گرفته شده است.