چکیده:
مدیریت پسماند یکی از مهمترین دغدغه های پایداری در مناطق شهری است که مستلزم ایجاد زیرساختهایی چون آماده سازی بستر فرهنگی» اجتماعی و فراهم نمودن امکانات مالی و تجهیزات لازم میباشد. از طرفی روند افزایش پسماندهای شهری نیاز میرم به توجه بیشتر به مدیریت پسماند در این محدوده ها توسط شهرداری ها و نقش آن در حفظ محیط زیست را توجیه میکند. در این راستا بنظر می رسد مدیریت صحیح بر مسائل زیست محیطی از الویتهای برنامه ریزی این نواحی است تا شهر را در راستای کارکردهای متنوع خود بعنوان محلی امن و با شاخصهای زیست محطی مناسب در آورده و ضریب بقا و ماندگاری جمعیت را افزایش دهد. پژوهش حاضر در محدوده ی منطقه ۲۲ شهر تهران در راستای پاسخگوی به این سوال که عملکرد مدیریت شهری در ساماندهی و جمع آوری پسماند منطقه ۲۲ چگونه می باشد؟» انجام گرفته است. روش تحقیق به کار رفته توصیفی - تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات روش کتابخانه ای (اسنادی) و میدانی بوده است. بدین منظور ابتدا نقاط قوت و ضعف عملکرد مدیریت پسماند در شهرداری منطقه ۲۲ تهران مورد شناسایی و معرفی شد و سپس این عملکر توسط شهروندان در قالب پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل شهروندان منطقه ۲۲ ۲ تهران است که تعداد ۳۸۴ شهروند با استفاده از جدول استانداره مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی, به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و جهت آرزیابی فرضیه ها از روش آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و مطالعات میدانی استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که ۵۲,۶ درصد از شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در منطقه ۲۲ در زمینه کنترل و جمع آوری زباله رضایت دارند و ۴۷,۴ درصد نیز رضایت ندارند. از بین ۵۲,۶ درصد از شهروندانی که از عملکرد مدیریت شهری در منطقه ۲۲ در زمینه کنترل و جمع آوری زباله رضایت دارند» ۱۸درصد علت رضایت خود را خدمات رسانی بموقع» ۱۰,۴ درصد جمع آوری بموقع زباله. ۶,۵ درصد جانمایی مناسب مخزن,ء ۸,۶ درصد زمان مناسب جمع آوری زباله ۲,۳ درصد جمع آوری ضایعات در سطح شهرء ۳,۱ درصد شستشوی مخازن در سطح محدوده, ۱,۳ درصد تعمیر مخازن معیوب، ۱ درصد استفاده از نیروهای کارگری مجربء ۱,۲ درصد استفاده از خودروهای مکانیزه دانسته اند و وجود تعداد کافی مخازن درصدی را به خود اختصاص نداده است. از بین ۴۷,۴ درصد از شهروندانی که از عملکرد مدیریت شهری در منطقه ۲۲ در زمینه کنترل و جمع آوری زباله رضایت ندارندء ۱۷,۲درصد علت عدم رضایت خود را عدم خدمات رسانی بموقع, ۳ درصد عدم توجه به وضعیت نصب مخازنء ۸,۲ درصد عدم شستشوی مخازن» ۷,۳ درصد استفاده از کارگران نامنظم, ۴,۲ درصد عدم توجه به ساخت و سازهای محل,ء ۲,۱ درصد تخلیه نخاله در زمین های بایرء ۱ درصد استفاده از خودروهای مستعمل دانسته اند و عدم جمع آوری نخاله های ساختمانی درصدی را به خود اختصاص نداده است. در مجموع می توان نتیجه گرفت که عملکرد مدیریت شهری در راستای جمع آوری و کنترل پسماند در منطقه مناسب نمی باشد.