چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی، پرخاشگری و اهمالکاری والدین با شدت علائم نافرمانی مقابلهای در دانش-آموزان دوره اول ابتدایی در شهر نیریز در سال 1401 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل همه مادران دارای فرزند محصل در دوره اول ابتدایی شهر نیریز میباشد که در سال تحصیلی 402-1401 فرزندان خود را در دوره اول ابتدایی ثبتنام کردهاند. در مقاله حاضر برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده و براساس جدول تعیین حجم نمونه آماری گرجسی 353 نفر بعنوان نمونه نهایی انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران (2004)، پرسشنامه اهمالکاری تاکمن (1991)، پرسشنامه علائم نافرمانی مقابلهای کودکان هاشمی و همکاران (1387)، که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته استفاده شده که توسط مادران دانشآموزان تکمیل شده است. به منظور تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری، استفاده شده که پس از تجزیه و تحلیل دادهها این نتایج بدست آمد: کمالگرایی، پرخاشگری و اهمالکاری مادران با شدت علائم نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دوره اول ابتدایی در سطح معناداری (0. 01P <) رابطه مثبت و معنادار دارند. علاوه بر این کمالگرایی، پرخاشگری و اهمالکاری مادران بطور مثبت قادر به پیشبینی شدت علائم نافرمانی مقابلهای میباشند.
The aim of the present study was to investigate the relationship between perfectionism, aggression and negligence of parents with the severity of the symptoms of confrontational disobedience in the students of the first year of elementary school in the city of Niriz in 1401. The descriptive research method is of correlational type and the statistical population includes all mothers who have children studying in the first year of elementary school in Niriz, who enrolled their children in the first year of elementary school in the academic year of 1401-402. In this article, the multi-stage cluster random sampling method was used to select the sample, and based on the table for determining the size of the Georgian statistical sample, 353 people were selected as the final sample. To collect information from Bass and Perry's aggression questionnaire (1992), Hill et al.'s perfectionism questionnaire (2004), Takman's procrastination questionnaire (1991), Hashemi et al. Their validity and reliability have been confirmed and used and completed by the mothers of the students. In order to analyze the data, Pearson's correlation and multivariate regression analysis were used, and after analyzing the data, the following results were obtained: perfectionism, aggression and negligence of mothers with severe symptoms of confrontational disobedience in science. Students of the first year of elementary school have a positive and significant relationship at a significant level (P<0.01). In addition to this, perfectionism, aggression and negligence of mothers are able to positively predict the severity of symptoms of confrontational disobedience.
خلاصه ماشینی:
برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگري باس و پري (1992)، پرسشنامه كمالگرايي هيل و همكاران (2004)، پرسشنامه اهمالکاری تاکمن (1991)، پرسشنامه علائم نافرمانی مقابلهای کودکان هاشمی و همکاران (1387)، که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته استفاده شده که توسط مادران دانشآموزان تکمیل شده است.
به منظور تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری، استفاده شده که پس از تجزیه و تحلیل دادهها این نتایج بدست آمد: کمالگرایی، پرخاشگري و اهمالكاري مادران با شدت علائم نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دوره اول ابتدایی در سطح معناداری (0.
به صاحبان قدرت واکنش شدید نشان میدهد، یا رفتار مقابلهای بسیار بیشتر با آنچه در کودکان با سن عقلی مشابه دیده میشود، ظاهر میگردد (کاپلان و سادوک 4 ، 20 Oppositional Defiant Disorder Shubina Elkins and others Kaplan & Sadock براساس پنجمین ویراست راهنماي تشخیصی و آماري اختلالهاي روانی، اختلال نافرمانی مقابلهای بعنوان مجموعهای مستمر و مکرر منفیگرایانه، نافرمانی، سرکشی و خصومت نسبت به منابع قدرت تعریف میشود.
همچنین نتایج نشان داد که از میان سبکهای فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیر، فقط Munkvold Gomez Manti, Giovannone & Sogos Calub, Rapport & Alexander He, Su, Jiang, Qin, Chi & Lin Liu, Lin, Zhou, Zhou, Li & Lin توان پیشبینی اختلال نافرمانی مقابلهای برخوردار است.
بنابراین، هدف این پژوهش پاسخگویی به این سؤال کلی است که: آیا بین کمالگرایی، پرخاشگری و اهمالکاری والدین با شدت علائم نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دوره اول ابتدایی در شهر نیریز رابطه معنیدار وجود دارد؟ بنابراین، باتوجه به مطالب ارائه شده، پژوهش حاضر سه فرضیه را مورد بررسی قرار داده است.