چکیده:
شناخت رفتار مصرف کننده در بازارعرضه عامل مهمی برای دستیابی به فروش بیشتر و کسب سهم بیشتر بازار میباشد. انواع خرید مشتریان شامل دو نوع خرید ناگهانی و برنامه ریزی شده میباشد. هر یک از خرید های ناگهانی و برنامه ریزی شده تحت تاثیر عوامل مختلفی میتوانند افزایش پیدا کنند. درواقع، هرفروشنده با شناسایی این عوامل مهم رفتار مصرف کننده، میتواند سهم چشمگیری از بازار را به خود اختصاص دهد و با اتخاذ راهکارهای مناسب درصد فروش ناشی از خریدهای ناگهانی و برنامه ریزی شده را افزایش دهد. در واقع هدف از انجام این تحقیق کمک به بازاریابان و فروشندگان در جهت افزایش میزان فروش محصولات و کالاهایشان میباشد. در این تحقیق، عوامل تاثیر گذار بر خرید از یک مدل بومی که در آن عوامل موثر بر خرید تعیین شدهاند، استخراج و اثر هر یک از این عوامل بر هر دو نوع خرید ناگهانی و برنامه ریزی شده تعیین شده است. با شناسایی این عوامل، فروشنده میتواند سیاست بازاریابی مناسب برای افزایش میزان فروش خود را انتخاب کند. برای انجام این تحقیق، مشتریان فروشگاههای زنجیره ای کوروش درشهرتربت حیدریه به عنوان مورد مطالعه انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات آن پرسشنامه است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سه عامل مناسب بودن محل خرید، راهنمایی فروشنده و فرد گرایی دارای تاثیری یکسان بر هر دو نوع خرید ناگهانی و برنامه ریزی شده میباشند. علاوه بر اینکه بازاریابان باید اولویت کاری خود را بر روی عواملی که تاثیر یکسان بر هر دو نوع خرید برنامه ریزی شده و ناگهانی دارد بگذارند، میبایست تلاش خود را به عواملی که تاثیر بیشتری در میزان خرید مشتری نیز دارند (مناسب بودن محل خرید، راهنمایی فروشنده و ترفیعات بازاریابی) هم معطوف کنند.