چکیده:
از آنجایی که تفاوتهای درون فردی و بین فردی در دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار زیاد است روشهای تدریس برای آموزش این دانش آموزان باید کاملا متنوع بوده و نسبت به تفاوتهای درون فردی و بین فردی آنها حساس باشد. هدف از انجام این تحقیق راهکارها و روشهای آموزشی به کودکان استئنایی (کم توان ذهنی) میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل ۲۵۷۶ از معلمان استثنایی کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میباشد. حجم نمونه در بخش کیفی پژوهش ۵ نفر از متخصصان آموزش استثنایی و در بخش کمی از میان جامعه مذکور ۳۳۴ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی میباشد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق شامل مصاحبه در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی میباشد. در بخش کیفی این پژوهش دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی پژوهش روشهای نظیر میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی نظیر آزمون برای شناسایی راهکارهای آموزش به کودکان استثنایی و آزمون فریدمن برای روشهای آموزشی به کودکان استثنایی در قالب نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین راهکار مبتنی بر مهارت معلمان استثنایی در آموزش تفاوت معناداری وجود دارد که بالاترین اولویت مربوط به راهکار معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی در زمینه طراحی و تولید محتوا باید مهارت لازم را داشته باشند که در نتیجه بین راهکار آموزش بر اساس ویژگی دروس تفاوت معناداری وجود دارد و بالاترین اولویت مربوط به راهکار آموزش درس مهارت آموزی به دانش آموزان کم توان ذهنی باید در کلاس امکان پذیر باشد.