چکیده:
هنرهای تجسمی انواع فرمهای هنری هستند که ما میتوانیم ببینیم و در مقابل هنرهای شنیداری قرار میگیرند. این فرمهای هنری به شدت گسترده هستند و از تابلویی که روی دیوار آویزان کردهاید تا فیلمی که شب گذشته دیدهاید، به عنوان هنرهای تجسمی شناخته میشوند. و حال آن که معلمان هنرهای تجسمی می توانند تاثیر شگرفی در توسعه اهداف آموزش در مدارس کشور داشته باشند. کیفیت زندگی معلمان، نشانه ای آشکار و تعیین کننده از روند تعالی یا تباهی در هر جامعه ای است. در این پژوهش بر آن است تا میزان رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی را از نظر برخی متغیرها مورد بررسی قرار دهد. بر اساس روش صفت مقایسه ای؛ رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی با توجه به متغیرهایی مانند جنسیت، سن، وضعیت تاهل، سابقه حرفه ای و نوع مدرسه مقایسه شد. همچنین سعی شد رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی با طرح تحقیق همبستگی تبیین شود. این پژوهش از نظر هدف «کاربردی» و از نظر ماهیت موضوع «توصیفی» از نوع توصیفی-تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به شیوه کتاب خانه ای و میدانی(مصاحبه) انجام گردید و از روش تحلیل محتوای کیفی(استقرایی) برای تحلیل داده ها استفاده شد. منابع کتاب خانه ای نیز به صورت هدفمند و تا حد کفایت نظری، انتخاب و مورد استناد قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی از نظر جنسیت، وضعیت تاهل، سابقه حرفه ای ونوع مدرسه. همچنین بین رضایت شغلی معلمان هنرهای تجسمی و فرسودگی شغلی رابطه معنادار اما منفی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش بر آن است تا میزان رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی را از نظر برخی متغیرها مورد بررسی قرار دهد.
بر اساس یافته های پژوهش، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی از نظر جنسیت، وضعیت تاهل، سابقه حرفه ای ونوع مدرسه.
حرفه معلمی و فرسودگی شغلی تحقیقات نشان داده است که معلمان در طول زندگی حرفه ای خود به دلیل روابط دانش آموز و معلم، تعارضات مدرسه و خانواده و شرایط فیزیکی مدارس، مشکلات انضباطی، محدودیت در تصمیم گیری و مشکلات ارتقاء، استرس بیشتری را نسبت به سایر متخصصان تجربه می کنند.
در سطح ملی یا بین المللی علاوه بر این، مشاهده می شود که تعداد مطالعات در مورد رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان شاغل در هنرهای تجسمی که جنبه عاطفی آنها در رأس قرار دارد، ناکافی است.
بنابراین، این پژوهش به بررسی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی معلمان هنرهای تجسمی از نظر متغیرهای جمعیت شناختی و مدرسه ای پرداخته است.
یکی از یافته های این پژوهش، مقایسه رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی با توجه به وضعیت تأهل آنان است.
در این راستا مشخص شد که میزان فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی جدا شده یا مطلقه نسبت به همکاران متاهل و مجرد آنها بیشتر است.
یکی دیگر از یافته های پژوهش مربوط به مقایسه رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان هنرهای تجسمی بر اساس سابقه حرفه ای است.