چکیده:
رشته مدیریت نزدیک به یک قرن به طور رسمی پا به عرصه حیات گذاشته و همواره در این مدت راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است. حاصل کار اندیشمندان و صاحبنظران این علم صدها رویکرد، دیدگاه و نظریه بوده است. در حقیقت علم مدیریت توانسته است مسیر علمی خود را بپیماید و نشان دهد از ظرفیت های علمی قابل قبولی برخوردار است. از این رومقاله حاضر با مروری نظامند تدوین گردیده است. بدین صورت که پایگاه های داده های علم نت، جهاد دانشگاهی، نورمگز برای پژوهش های مرتبط با موضوع بررسی شدند و مقالات مرتبط حفظ و در پژوهش بکار گرفته شدند. مرور مبانی نظری و پژوهش های مرتبط نشان دهنده این بودند که رشته مدیریت به عنوان یک علم نیاز شدیدی به باز شناسی پایه های فلسفی و فکری این علم دارد و باید روند تحولی فکری در این رشته را تببین کند تا نوعی تیپ شناسی فکری در این رشته پا به عرضه حیات بگذارد و این علم را از غنای اندیشه ای بیشتر برخوردار سازد. بنابراین مدیریت می تواند برای تاملات فلسفی، موضوعات جدیدی مهیا سازد و فلسفه نیز میتواند مطالعات مدیریتی و سازمانی را تنوع و عمق بیشتری بخشد.
خلاصه ماشینی:
مرور مبانی نظری و پژوهش های مرتبط نشان دهنده این بودند که رشته مدیریت به عنوان یک علم نیاز شدیدی به باز شناسی پایه های فلسفی و فکری این علم دارد و باید روند تحولی فکری در این رشته را تببین کند تا نوعی تیپ شناسی فکری در این رشته پا به عرضه حیات بگذارد و این علم را از غنای اندیشه ای بیشتر برخوردار سازد.
لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی فلسفه ی علم مدیریت آموزشی به روش مروری انجام شده است.
در ادامه به بررسی مبانی نظری و پژوهش های انجام شده در حوزه فلسفه ی علم مدیریت آموزشی در سال های اخیر پرداخته است.
در حقیقت همانطور که گرایش مسلط در فلسفه علم روششناسی است، این واقعیت را مورد توجه قرار میدهد که معارف مربوط به حوزه خاص علم مدیریت باید از منظر روش معتبر باشند و تا زمانی که نظریه های آن از مبانی مستحکم و قوی برخوردار نباشد و منطق علمی بر آن حاکمیت نداشته باشد، نمیتوان از آن دفاع کرد.
ir/search/paper/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA/fa?page=1&sort=1&ftyp=all&fgrp=all&fyrs=all" \t "_blank" } میتواند برای تأملات فلسفی، موضوعات جدیدی مهیا سازد و { HYPERLINK "https://www.
ir/search/paper/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87/fa?page=1&sort=1&ftyp=all&fgrp=all&fyrs=all" \t "_blank" } نیز میتواند مطالعات { HYPERLINK "https://www.
ir/search/paper/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA/fa?page=1&sort=1&ftyp=all&fgrp=all&fyrs=all" \t "_blank" }ی و سازمانی محدود نیست، بلکه در این پژوهش بر این امر تأکید شده است که علاوه بر ساحت نظر، مدیرانی که از بصیرت های فلسفی برخوردارند، در مقام عمل نیز مدیران خردمندتر، تاثیرگذارتر و موفقتری خواهند بود.
ir/search/paper/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA/fa?page=1&sort=1&ftyp=all&fgrp=all&fyrs=all" \t "_blank" } مورد بررسی قرار گرفته است.
ir/search/paper/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%20%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C/fa?page=1&sort=1&ftyp=all&fgrp=all&fyrs=all" \t "_blank" } بر آن تأکید شده این است که مدیران، معلمان اخلاق سازمان خود هستند.