چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه مدیریت کیفیت و عملکرد نوآوری سازمان با نقش میانجی نوآوری فناورانه و رفتار فعالانه مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب شیراز می باشد. در این پژوهش به بررسی میزان تاثیر جنبه های نرم و سخت مدیریت کیفیت بر عملکرد نوآوری با نقش میانجیگری رفتار فعالانه کارکنان و قابلیت نوآوری فناورانه پرداخته شد. روش تحقیق انجام شده از نوع کاربردی بوده و بدلیل اینکه در این تحقیق به بررسی و تحلیل وضع موجود پرداخته شده است، روش بکار رفته تحلیلی- پیمایش می باشد. جامعه آماری کارکنان شرکت آب و فاضلاب شیراز و روش نمونه گیری ساده و تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 284 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده های مرتبط از مبانی نظری و همچنین استخراج عوامل و شاخص های اولیه از منابع کتابخانهای و اینترنتی مشتمل بر مقالات، کتب و مطالعات مورد استفاده شد. همچنین با استفاده از پرسشنامه، گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیه های تحیق استفاده شد. در آمار استنباطی نیز شاخصها با توجه به ابعاد مورد نظر تعیین و استخراج شد. پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، آزمون نرمالیت داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف انجام می شود، سپس با استفاده مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و Smart PLS به بررسی فرضیات پرداختیم. نتایج حاصله نشان دهنده تایید 5 فرضیه از 8 فرضیه پیشنهادی بود که مشخص شد مدیریت کیفیت نرم با میانجیگری قابلیت نوآوری و رفتار فعالانه کارکنان بر عملکرد نوآوری رابطه معنادار دارد و مدیریت کیفیت سخت بر قابلیت نوآوری تاثیر معناداری دارد، همچنین قابلیت نوآوری نیز بر عملکرد نوآوری سازمان به صورت معنادار تاثیر میگذارد.