خلاصه ماشینی:
این تحقیق در صدد بررسی تأثیر شناخت درمانگری و حساسیتزدایی منظم بر کاهش اضطراب،مقایسهء این دو روش میباشد.
بدین منظور،دو شیوهء شناخت درمانگری و حساسیتزدایی منظم در دو گروه آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج به دست آمده با گروه گواه مقایسه شدند.
-بین دو گروه آزمایشی که تحت تأثیر شناخت درمانگری و حساسیتزدایی منظم قرار گرفتند،تفاوت معناداری وجود دارد.
در تحقیق حاضر،این مقیاس به شکل گروهی در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری(یک ما ه بعد از پسآزمون)برای دو گروه آزمایشی(شناخت درمانگری و حساسیتزدایی منظم)و یک گروه گواه اجرا شد نحوهء نمرهگذاری براساس کلید تصحیح،بهازای هر سؤال وزنی بین 1 تا 4 تخصیص مییابد.
R T1 X1 T2 i R T1 X2 T2 O R T1 T2 O نتایج به منظور بررسی و مقایسهء نتایج بهدستآمده از اجرای شیوهء شناخت درمانگری و حساسیتزدایی منظم بر حالت اضطراب و با استفاده از شیوهء محاسبه،تفاوت نمرههای پیشآزمون و پسآزمون هریک از آزمودنیها در گروههای آزمایشی و گروه گواه به جدولهای 1 و 2 و3 تنظیم شده است همانطور که ملاحظه میشود، F بهدستآمده در سطح (P>0/05) معنادار بوده و بیانگر این نکته است که بین میانگین تفاوت پیشآزمون از پسآزمون حالت اضطراب گروههای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد که ناشی از اجرای شیوههای درمانگری است.
نتایج نشاندهندهء آن است که بین میانگینهای حالت اضطراب گروه شناخت درمانگری و گروه گواه تفاوت معنادار (P>0/05) وجود دارد.
درخصوص نتایج تحقیق حاضر مبنی بر این که در آزمون پیگیری روش حساسیتزدایی منظم اثر آموزش را نسبت به پسآزمون حفظ میکنند،با تحقیقات کواکس و همکاران 1984(بلک برن،دیود سون،نقل از توزنده جانی 1374)همچنین یافتههای دنداتو47و دینر48(دادستان،دانشپژوه 1374) مطابقت دارد.