چکیده:
یکی از مسئولیتهای مدیران،حل تنشها و تعارضهای ایجاد شده بین کارکنان و اداره امور موسسات میباشد.این مهم در زمره وظیفه"هدایت و رهبری"در سازمانها است.موضوع حل تضادها و تنشها کاملا به فرهنگ سازمانی و سطح بلوغ پرسنل بستگی درد.در این مقاله،نویسنده با توجه به تجارب مدیریتی خویش در بنگاههای ایرانی،اقدام به جمعبندی و تدوین"قاون 5 ت"نموده است که حرف اول کلمات"تفکر،تحمل، تذکر یا تلنگر و تصفیه"میباشد و معتقد است،مدیران و رهبران سازمانها میتوانند با اعمال پلهای این پنج اقدام،بسیاری از تنشها با تفکر مدیر پیرامونی چرائی حادثه رفع و رجوع گردیده یا با تحمل فرد خاطی توسط مدیر مسئله فیصله پیدا کرده و در مواردی نیز با تذکر مدیر و با حداکثر تلنگر موضوع خاتمه یافته و در کمتر موردی نیاز به اخراج و تصفیه کارمند از محیط ضرورت مییابد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله،نویسنده با توجه به تجارب مدیریتی خویش در بنگاههای ایرانی،اقدام به جمعبندی و تدوین"قاون 5 ت"نموده است که حرف اول کلمات"تفکر،تحمل، تذکر یا تلنگر و تصفیه"میباشد و معتقد است،مدیران و رهبران سازمانها میتوانند با اعمال پلهای این پنج اقدام،بسیاری از تنشها با تفکر مدیر پیرامونی چرائی حادثه رفع و رجوع گردیده یا با تحمل فرد خاطی توسط مدیر مسئله فیصله پیدا کرده و در مواردی نیز با تذکر مدیر و با حداکثر تلنگر موضوع خاتمه یافته و در کمتر موردی نیاز به اخراج و تصفیه کارمند از محیط ضرورت مییابد.
اگر بحران بگونهای مربوط به افراد خاص میشد و از آنجا که افراد استعداد تغییر و درک حقیقت برایشان همواره متصور است در این مرحله به مدیر پیشنهاد میشود تا با تحمل موضوع و صبر در جهت روشنشدن مسئله قضیه را پیگری کند البته در این مرحله میتواند تواما به تفکر و تامل درباره موضوع بپردازد شاید راه کار جدیدی برای حل مسئله پیدا شود و اغلب گذشت زمان مسائل را منتفی و مشکلات را حل مینماید."