خلاصه ماشینی:
"این هنرکده که کلاسهای آن ابتدا در مسجد مروی،و بعد در زیرزمین دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار میشد،بالاخره در سال 4231،به نام«دانشکده هنرهای زیبا، رسما به شعب نهگانه دانشگاه تهران افزوده شد،و در محل کنونی خود مستقر گردید»5و بدین ترتیب اولین دانشکده هنر در ایران و با الگوبرداری از مدرسه هنرهای زیبای پاریس(بوزار)به راه افتاد تا سرآغاز تحول و به عبارتی،شروع مدرنیسم در نقاشی باشد.
و اتفاق جالب آنکه این هنرجویان نوگرا،وقتی با آثار امپرسیونیستی خود،در سال 5231 در«نمایشگاه هنرهای زیبای ایران»که نخستین نمایشگاه بزرگ هنرمندان هنرهای تجسمی معاصر ایران نیز بود شرکت کردند،نه تنها در روشنفکران و تحصیلکردگان ایرانی،مخالفت و یا حتی تعجبی ایجاد نکردند،بلکه گویی سالیانی است که منتظر این اتفاق بوده و گلهمندند که چرا اتفاق نوگرایی اینقدر دیر رخ داده است.
استاد محمود جوادیپور که دانشجوی دومین دوره هنرکده هنر بودند معتقدند که:«اشتباه کمال الملک در این نبود که نقاشی کلاسیک اروپایی را با خود به ایران آورد،او به راستی در زمان خود هنرمندی پیشرو بود.
استاد بر این باور بود که باید از تخیل در نقاشی دوری جست و همواره به ما میگفتند هنگامی که برای مثال مشغول نقاشی انسان هستید و رنگ ابرو و پیشانی را ریختهاید و میخواهید آنها را باهم تلفیق کنید،یعنی در حقیقت میخواهید رنگها را درهم محو نمایید،اگر مدل از جای برخاست،شما نیز قلم را زمین بگذارید،چرا که خصوصیات مدل آن نیست که شما میاندیشید،بلکه آن است که شما در خود مدل میبینید."