Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه طریقت نامه عمادالدین فقیه کرمانی و مصباح الهدایه عزالدین محمود کاشانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 77 تا 100)

کلیدواژه ها :

شهود ،عشق ،زهد ،عبادت ،تصوف ،توکل ،غیب ،صوفی ،خلوت ،خانقاه ،شیخ ،تقوی ،تزکیه

کلید واژه های ماشینی : طریقت نامه عمادالدین فقیه کرمانی ، طریقت نامه ، عمادالدین فقیه کرمانی ، عمادالدین ، مصباح‌الهدایه ، طریقت نامه خواجه عمادالدین فقیه ، نامه خواجه عمادالدین فقیه کرمانی ، خواجه عمادالدین فقیه کرمانی عارف ، یقت نامه ، مصباح‌الهدایه عزالدین محمود کاشانی

طریقت نامه خواجه عمادالدین فقیه کرمانی عارف و شاعر نامدار قرن هشتم را مصباح‌الهدایه منظوم نامیده‌اند، اما به دلیل حذف قسمت‌های مهمی از بحث‌های عرفانی و کلامی مصباح‌الهدایه، تغییر فصول و ابواب کتاب، تغییر ترتیب و نظم مطالب، سرودن اشعار انتقادی و اجتماعی، دعاها و مناجات‌ها، بازتاب احساسات و عواطف عاشقانه و عرفانی شاعر، مدح و ستایش اهل بیت، آوردن داستان‌ها و روایات گوناگون و بیان تجربیات عرفانی سراینده باید آن را منظومة مستقلی به حساب آورد و مصباح‌الهدایه را یکی از منابع و مآخذ مهم این منظومه دانست.

خلاصه ماشینی:

"چکیده طریقت نامه خواجه عمادالدین فقیه کرمانی عارف و شاعر نامدار قرن هشتم را مصباح‌الهدایه منظوم نامیده‌اند، اما به دلیل حذف قسمت‌های مهمی از بحث‌های عرفانی و کلامی مصباح‌الهدایه، تغییر فصول و ابواب کتاب، تغییر ترتیب و نظم مطالب، سرودن اشعار انتقادی و اجتماعی، دعاها و مناجات‌ها، بازتاب احساسات و عواطف عاشقانه و عرفانی شاعر، مدح و ستایش اهل بیت، آوردن داستان‌ها و روایات گوناگون و بیان تجربیات عرفانی سراینده باید آن را منظومة مستقلی به حساب آورد و مصباح‌الهدایه را یکی از منابع و مآخذ مهم این منظومه دانست. مـرا وقـت ادب پـیـر خـردمـنـد به خلوت گفت کای فرزانه فـرزند مسـافر گـر بود نـاجـنس و فتان چو کردی خدمتش کفشش بگردان[84] نتیجه با توجه به نظریاتی که عماد فقیه کرمانی در بعضی آداب و رسوم صوفیه و گاهی در بعضی حالات و مقامات آنان اظهار کرده و همچنین با توجه به آوردن داستان‌ها و حکایات متعدد و حذف قسمت اعظم مطالب مصباح‌الهدایه و نیز تغییری که در نظم و ترتیب فصول و ابواب آن کتاب ایجاد کرده، منظومه طریقت‌نامه به یک اثر مستقلی که درباره عرفان و تصوف _________________________ 1- طریقت نامه، ص149."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.