Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت تفکر در ایران معاصر

مصاحبه شونده:

(18 صفحه - از 64 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : تفکر ، فکر ، سیاسی ، دین ، اجتماعی ، وضعیت تفکر در ایران معاصر ، تمدن ، کشف ، اسلامی ، فلسفه‌ی سیاسی اندیشه‌ی سیاسی

خلاصه ماشینی:

"این فاصله به معنای آن نیست که شما متعلقتان عوض شده،اساسا وقتی فاصله گرفتید و اشراف پیدا کردید و به‌ این معنا رسیدید که همیشه نسبت به چیزی فکر می‌کنیم این خود نشان‌دهندهء آن است که قابلیتی برای تفکر قائل هستید که حتی می‌تواند از ابژه‌ی خودش نیز فاصله بگیرد. شاید بهتر باشد برای ادامهء بحث به جای تعریف تفکر،ویژگی‌های تفکر را که تاکنون شما برشمرده‌اید بیان کنیم و در مجموع بگوییم وقتی تفکر صورت می‌گیرد این وضعیت‌ها تحقق پیدا می‌کند: 1-در تفکر یک سوژه و یک ابژه وجود دارد 2-تفکر در ذات خود خلاق است‌ 3-تفکر هنگامی صورت می‌گیرد که به کشف یک رابطه علی بینجامد. اما چه شد که وضعیت طلایی آن دوران به وضعیت موجود رسید؟بعضی‌ها معتقدند که بعدها تفکرات متافیزیکی صرف، غافل از موضوعات اجتماعی،حاکم شد و این وضع به‌ وجود آمد،برخی دیگر معتقدند که جریان تصوف مسبب این‌ وضع بوده است و برخی نیز معتقدند که فعالیت‌های علمی آن‌ دوران پیوند نزدیکی با قدرتها داشته است و به محض متلاشی‌ شدن آن قدرتها آن دوران نیز به سر آمد،یعنی چون قوام آنها با شرایط بیرونی بود و در لایه‌های زیرین اجتماعی و معرفتی‌ رسوخ نکرده بود و بعنوان یک نیاز جا نیفتاده بود،با از بین رفتن‌ پشتیبان،فرو پاشید. پس از غیبت کبرای امام عصر(ع)-و البته حتی قبل از غیبت کبرای‌ ایشان بطور کم‌رنگتر عالمان دینی به عنوان یک نهاد منسجم حضور دارند و بعضی از کتب اربعه ما در همین قرون سوم و چهارم توسط همین‌ سازمان کاملا شکل یافته روحانیت و توسط عالمان بزرگی مانند کلینی‌ نگارش می‌یابد یعنی بالاخره به لحاظ تاریخی سازمان روحانیت،در این‌ قرون کاملا هویت یافته است و بالاخره اینکه به گمان بنده مورد نقضی که‌ بیان کردم به قوت خود باقی است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.