خلاصه ماشینی:
کمیسیون یادشده،ضمن بررسی تعاریف گوناگونی که دربارهء تیزهوشی ارائه شده است(و عمدتا تعاریفی که در ایالات متحده و انگلستان پذیرفته شدهاند)،عبارت زیر را به عنوان مفهوم تیزهوش در قاموس آموزش و پرورش استرالیا ابداع کرد:«تیزهوش،به کودکی اطلاق میشود که ضمن برخورداری از قوای فکری والا و استعداد فراوان،از خلاقیت و سایر تواناییها نیز بهرهای برده،و به آموزشی فراتر از آنچه که در مدارس عادی ارائه میشود،نیازمند باشد».
در برخی دیگر،سیاستهای تدارک امکانات ویژه برای دانشآموزان خلاق و مبتکر دوره متوسطه،اجرای برنامههای فشرده و کوتاهمدت و فعالیتهای غنیسازی،تضمین رشد و ارتقاء فردی از طریق گروهبندیهای نامتجانس و تمرکز و تشکل امکانات موجود مدارس ابتدائی که هریک دارای طرح کلی مخصوص بخود میباشند(و عمدتا شامل روشهای جداسازی پاره وقت یا نیمهوقت و ایجاد مراکز علائق خاص میشود)جریان دارد.
به موازات این اقدامات،کمیتهای از متخصصان،که به منظور مشاوره در زمینه تعیین گرایشها و جهتگیریهای آینده آموزش تیزهوشان تشکیل شده بود،توسعه مراکز غنیسازی در سراسر کشور،و در کنار آن ایجاد کلاسهای ویژه برای افراد فوق العاده تیزهوش را که به آموزشی فراتر از برنامههای معمولی غنیسازی خارج از اوقات مدرسه نیاز داشتند توصیه نمود.
زیرنویسها: References: (1)- Concepts of Excellence in Education (2)- The Gifted Child *درج وضعیت آموزش و پرورش تیزهوشان در فلسطین اشغالی،هرگز به منزلهء عدول از سیاستهای اصلی جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم اشغالگر قدس نبوده و صرفا به جهت آگاهی از پارهای برنامههای فرهنگی دشمنان اسلام به این امر مبادرت ورزیده شده است.