خلاصه ماشینی:
"در بازدیدها،وقتی معلم همراه دانشآموز است و آنچه را که آنها میبینند،او نیز میبیند و چون هدفهای بازدید را خود تعیین کرده است، به راحتی میتواند ارزشیابی کار را از اظهارات دانشآموزان دربارهء مشاهداتشان که ثبت هم شده است،انجام دهد.
فعالیتهای گروهی دانشآموزان در این مورد یا تهیهء گزارشات دستهجمعی از یک شغل،تهیهء روزنامه دیواری دربارهء مشاغل مختلف که بهتر است به فصلهای کتاب مربوط باشد،تشکیل نمایشگاه از بهترین ساختههای دانشآموزان،و حاصل فعالیتهای یک سالهء آنها و مقایسه و ارزشیابی آنها،نوع دیگری از ارزشیابی است که معمولا با بررسی آماری و نظرخواهی از دانشآموزان نیز میتواند توأم شود.
در مورد متون درسی که باید امتحان کتبی به عمل آید،معلم حرفهوفن میتواند قبلا تمامی شیوههای ارزشیابی معمول از قبیل تهیهء جدول دو بعدی و ضوابط طرح سؤالات امتحانی را به کار گیرد و در کلاس درس به جا،آنها را اعمال کند تا در پایان سال تحصیلی،به کلیهء هدفهای آموزشی موردنظر این درس برسد..."