خلاصه ماشینی:
"او از همان سالها در گفتوگوهای خود به تحلیل و بررسی این واژه پرداخت و حالا که شاهد تجربه دیگر او در این زمینه هستیم باز هم معتقد است «اورفه» که در سالن قشقائی تئاتر شهر به روی صحنه میرود یک «پرفورمنس» است.
این زیرتیتری که اشاره کردید به نام اصلی ـ اورفه ـ اضافه شده، تئاتر پرفورمنس در هفت تابلو درواقع یک کار تلفیقی ـ تطبیقی است که از الهمانهای پرفورمنس در این کار استفاده میشود.
ولی در قسمت پنج، روایت داستانی، رودررو با تماشاگر است و اصولا یکی از روشها و متدهائی است که از نظر ذهنی خودم با آن درگیرم: چهگونه تماشاگر را بدون اینکه در وضعیتش تغییری به وجود آید، میتوان در کار صحنه دخیل کرد.
ممکن است این نکته را شفافتر توضیح دهید؟یعنی آن مرزبندی که با نور در تئاتر پدید میآید، نیست.
مگر میشود تئاتر کارکرد ولی با دیگر هنرها کاری نداشت؟ اساس و بنیاد تئاتر، فلسفه است.
ولی برای من زیبا بود وقتی در این رشته رشته کردن مباحث از یونان باستان، به این نکته رسیدم که میتوانم به جرئت بگویم بعد از یونان باستان دیگر اتفاق خاصی در تئاتر نیفتاده است (اگر بخواهیم خیلی صادق باشیم).
شاید تماشاگران خواستار یکسویه بودن اجرا باشند و تئاتر تنها تمرکزش در زبان و دیالوگ و زبان معمولی و عادی باشد، و آنجا که زبان اجرا تغییر میکند، تماشاگر نخواهد بپذیرد، چه به سبب عدم وجود جسارت و چه به این دلیل که بعضی از تماشاگران دچار تنبلی در تغییر عادات دیداری و شنیداری خود هستند."