خلاصه ماشینی:
"جیل دولان2یک دهه بعد،توانست به دگرگونی سریعی از«زمینهء انتقادی و خلاقانه»در مورد تئاتر فمینیستی برسد و مطالعات پیوستهاش در این دو دهه(اواسط 0791)را از روزنامه -Dra ma Review به عنوان بخشی از«اجرای موطنی تجربی و آکادمیک»در نیویورک تجسم بخشد؛این در حالی است که حس هوشیارانه نسبت به نیاز رسیدن به نظم و امور منظم در هرپ دو محدوده، تصدیق میشود.
کیس ادعا میکند که این نشریه به دلیل تأکیدش برای (به تصویر صفحه مراجعه شود) «تئوری و مخصوصا تئوری سیاسی»در طول مدت چاپ و انتشارش مورد انتقاد قرار گرفته است.
کیس در «فمینیسم و تئاتر(8891)»اینطور بیان میکند،در حالی که دیتی رامب7از گروه همسرایان،متشکل از زنان و مردان،استفاده کرده بود جشنوارهها حالت مسابقات نمایشیای را پیدا کردند که در آنها فقط از مردان استفاده شده بود و حتی اگر زنی در میان تماشاگران وجود میداشت به نظر میرسید که بیشتر موقعیت حاشیهای داشته باشد.
او این تمرکز جدید و متناقض را از دو زاویه مورد بررسی قرار میدهد:ابتدا اینکه،از وقتی متنها و آثار فمینیستی به مقولههای مناسبی تبدیل میشود،منتقدان فمینیستی به تجدیدنظر در برخوردشان نیاز پیدا میکنند؛دوم اینکه،به دلیل به دست آوردن اصل موضوع باید برای مشکلات خاص همهء هویتها،اجتماعها، مکانها و روشها،یک پیشزمینه به دست آورد.
«جانله رنیت»پیشبینی میکند که گونهشناسی استین از آزادیخواهی،افراطیگرایی و فمینیسم مادیگرایانه برای دانشجویان تازهکار که در دورهء لیسانس تئاتر فمینیستی و نقد را مطالعه میکنند مورد استفاده قرار میگیرد."