خلاصه ماشینی:
آشنایی با کتاب نام کتاب:نقدی بر نظام امتحانی و سنجش یادگیریهای دانشآموزان در ایران «تحلیل وضع موجود و وضع مطلوب از دیدگاه برنامهریزی درسی» نویسنده:مرتضی خلخالی ناشر:پژوهشکده تعلیم و تربیت-تک نگاشت شمارهء 3-آبان 1375 نوبت چاپ:دوم بهار،1376 تیراژ:1000 نسخه قیمت:125 تومان در فرازهایی از پیشگفتار مؤلف میخوانیم: "اصول برنامهریزی درسی و تجارب ملل مختلف همواره میرساند که مجموعهء دانشآموزان،معلمان،اولیا و مسؤولان نظام آموزشی در پی اجرای آن بخش از برنامهها و روشهای آموزشی هستند که موفقیّت بیشتری را در سایهء نظام سنجش و امتحان حاکم بر کشور تأمین کند.
به عبارت دیگر،برنامهها و هدفهای آموزشی یک کشور به وسیلهء سیستم امتحانی و کیفیت سنجش آموختههای دانشآموزان تعیین میشود و نه توسط طراحان برنامهها،مؤلفان کتابهای درسی و صادرکنندگان توصیهها و بخشنامههای تأکیدکننده بر لزوم توجه به هدفها و روشها!" "این نوشته درصدد است که باتوجه به دیدگاههای تعلیم و تربیت،اصول نوین برنامهریزی درسی و تجارب جهانی،نظام امتحانی و سنجش سنّتی معمول در ایران را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد و نقش بازدارندهء آن را در راه ایجاد تحول و تغییر نظام آموزشی تشریح کند.