چکیده:
ارتباطات سازمانی، همواره از مباحث عمده و مورد توجه در سازمانها بوده است. با
ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، تغییرات شگرفی در این حوزه در سازمانها به
وجود آمد. این مقاله مبتنی بر یک تحقیق میدانی در زمینه بررسی تأثیر سیستمهای
اتوماسیون اداری بر برخی حوزههای ارتباطات سازمانی است. برای بررسی این تأثیرات،
پرسشنامهای حاوی معیارهای مختلف ارتباطی تهیه شد و پاسخ دهندگان، تأثیر اتوماسیون
اداری را بر هر یک از معیارها ارزیابی نمودند. در مجموع از نتایج به دست آمده مشخص
شد که اتوماسیون اداری ارتباطات رسمی و مراودات دفتری را بسیار تسهیل نموده است،
ولی در مورد ارتباطات غیر رسمی و شخصی افراد تأثیر چندانی نداشته است. همچنین این
سیستم در زمینه پیشگیری از برخی برخوردها و ارتباطات منفی و غیرضروری در سازمان،
نقش مثبتی ایفا میکند.
خلاصه ماشینی:
این مقاله مبتنی بر یک تحقیق میدانی در زمینه بررسی تأثیر سیستمهای اتوماسیون اداری بر برخی حوزههای ارتباطات سازمانی است.
به نظر میرسد یکی از سیستمهای اطلاعاتی که جایگاه مناسبی در سازمانهای ایرانی پیدا کرده است و به طور روزمره مورد استفاده قرار میگیرد، سیستم اتوماسیون اداری باشد.
نتایج این تحقیق و تحقیقات مشابه نشان داد که در حالی که افزایش بهرهوری در حوزههای مختلف سازمانی به طور روز افزون مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یافته است، لکن بهرهوری در حوزه امور دفتری مورد بیتوجهی واقع شده است.
معیارهای مورد نظر تحقیق عبارت بودند از: _ سهولت و سرعت تبادل اطلاعات _ امکانات جدید ارتباطی و سهولت ارتباط با همکاران و مدیران _ سهولت بازیابی و دسترسی به اطلاعات _ کاهش تنشهای مرتبط با (ناشی از) ارتباطات سنتی _ کاهش فاصلههای فیزیکی _ افزایش رضایت کارکنان و مراجعه کنندگان لازم به ذکر است که در سازمان مورد مطالعه، بیشترین استفاده از سیستم، در زمینه تبادل اطلاعات و مکاتبات اداری بوده است و علاوه بر آن، برخی امکانات جدید ارتباطی نیز در سیستم تعبیه شده بود.
مشاهده میشود که از این دیدگاه، سهولت و سرعت تبادل اطلاعات و دسترسی به آن و همچنین به روز بودن اطلاعات دریافتی، معیارهایی بودهاند که در سیستم اتوماسیون اداری ارتقا پیدا کرده و مورد توجه قرار گرفتهاند.
نتیجه گیری با توجه به نتایج تحقیق مشاهده میشود که وجود سیستم اتوماسیون اداری بر برخی از ابعاد ارتباطات سازمانی تأثیرگذار است.
بنابراین در مجموع میتوان گفت که وجود این سیستم تأثیرات مثبتی بر ارتباطات درون سازمانها داشته و موجب افزایش کانالهای ارتباطی و سرعت و سهولت در مراودات سازمانی شده است.