چکیده:
«جهانیشدن» در مفهوم غربی و اسلامی، چه تأثیراتی و یا رهاوردی برای زنان داشته و دارد؟ به بخشی از این سؤال، توسط اندیشمندان
پاسخهایی داده شده، اما این پاسخها به علت تنوع و تعدد، ابهامها و اشکالات جدیدی ایجاد کردهاند. هدف این مقاله آن است که پاسخی
روشن برای سؤال مزبور بیابد.
برای دستیابی به پاسخ، ابتدا تعریف «جهانیشدن» و تبیین تاریخ و سابقه آن و سپس مقایسهای بین جایگاه و منزلت زن در جهانیشدن
غربی و اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
» (3) جهانیسازی غربی و زنان «جهانیسازی» به مفهوم و سابقهای که گذشت ، نه تنها بر رشد اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی کشورهای جهان و جهان اسلام تأثیر منفی گذاشته، بلکه برای نیمی از ساکنان آن، یعنی زنان، تأثیرات منفی نگرانکنندهای به بار آورده است.
» (3) مفاد این حدیث به ذهن نزدیک است؛ چون در غالب اوقات، چه در گذشته و چه اکنون، از زنان در میدانهای جنگ برای معالجه مجروحان استفاده میشده است، ولی آنچه مسلم و قطعی است آنکه در بیعت اولی با امام زمان(عج)، هیچ زنی شرکت ندارد و از ظهور آن حضرت آگاه نمیشود، بلکه پس از آنکه یاران بقیةالله در مکه گرد میآیند، این زنان از آن آگاه میشوند و به آنها میپیوندند.
احادیث گوناگونی امن بودن عصر پس از ظهور را برای زنان و خانوادهها نشان میدهند؛ مانند: «تأمن السبل حتی تمشی المرأة بین العراق و الشام لاتضع قدمیها إلا علی النبات، و علی رأسها زینتها، لایهیجها سبع و لاتخافه»؛ (1) راهها امن شوند تا آنکه زن از عراق تا شام برود و پای خود را جز بر روی گیاه نگذارد و جواهراتش را بر سرش بگذارد و از درندهخویی هراس نداشته باشد؛ چنانکه امام صادق علیهالسلام نیز در این زمینه میفرماید: «و حتی تخرج العجوز الضعیفة من المشرق ترید المغرب فلاینهنهها أحد»؛ (2) و چنانکه پیرزن ناتوانی از مشرق تا مغرب میرود و از کسی آسیبی به او نمیرسد.