Skip to main content
فهرست مقالات

چرا کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی تغییر کرده است؟

نویسنده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : کتابهای علوم تجربی دوره ، علوم تجربی دوره ابتدایی ، مهارت ، دانش‌آموزان ، فرضیه ، معلم ، رشد مهارت فرضیه‌سازی در دانش‌آموزان ، مهارت فرضیه‌سازی ، حدس ، مهارت پیش‌بینی

خلاصه ماشینی:

"«در زمستان چه رنگ لباسی مناسب است؟ چرا؟» در واقع در این پرسش،یک تمرین پیش‌بینی براساس آنچه که دانش‌آموز در فعالیت «آزمایش کنیم» همین درس آموخته است،انجام می‌شود یعنی براساس یک رابطه منطقی بین رنگ جسم و میزان گرم شدن‌ آن در مقابل نور خورشید، دانش‌آموز می‌تواند پیش‌بینی کند که در زمستان اگر لباسش چه رنگی باشد در مقابل نور خورشید احساس‌ گرمای بیشتری خواهد کرد. برای مثال،وقتی که کودکی خطکش خود را با دستانش کمی خم می‌کند وناگهان خطکش می‌شکند،ممکن (به تصویر صفحه مراجعه شود) است بلافاصله درباره این واقعیت،یک توضیح مشخص در ذهن‌ او به وجود آید:«اگر هرچیزی را خم کنیم می‌شکند»یا«اگر چیزی را بیش از حد خم کنیم،خواهد شکست. آنچه که در رشد مهارت فرضیه‌سازی در دانش‌آموزان بسیار مهم است این است که‌ آنان را وادار کنیم تا نسبت به حوادث اطراف خود کنجکاوی نشان‌ دهند و از کنار آنها با بی‌تفاوتی نگذرند. آنچه که در رشد مهارت فرضیه‌ سازی در دانش‌آموزان بسیار مهم است این است که آنان را وادار کنیم تا نسبت به حوادث‌ اطراف خود کنجکاوی نشان دهند و از کنار آنها با بی‌تفاوتی نگذرند. برای روشن‌تر شدن موضوع ذکر یک مثال‌ کافی به نظر می‌رسد: در«آزمایش کنیم»ص 47 کتاب علوم اول ابتدایی،دانش‌ آموزان پس از انجام‌دادن یک آزمایش ساده و با رجوع به تجربیان‌ پیشین خود،به این نتیجه می‌رسند که«چرخ،حرکت اجسام را آسان می‌کند»نتیجه‌گیری در همین سطح و به همین اندازه،از دانش‌آموزان ابتدایی پذیرفته می‌شود و مطلوب است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.