خلاصه ماشینی:
"گاه هدف،ارزشیابی آموختههای دانشآموزان است در این حالت، معلم با در نظر گرفتن کلیهء کلماتی که از نظر املایی اهمیت دارد، دیکتهای درست میکند که یادگیری همه دانشآموزان کلاس را مورد ارزشیابی قرار میدهد.
دیکتههای معلم ساخته،اگر با رعایت شرایط لازم از نظر محتوا و مقدار و روایی متن تهیه شود،از نظر ارزشیابی اهمیت بیشتری دارد.
عوامل محیطی نیز در توفیق یا شکست این درس مؤثر است فضایی پر از جنجال و سروصدا محیط مناسبی برای تمرکز یافتن نوشتن دیکته نیست.
اگر کلمات عجولانه و جویده جویده یا با حالت خشم و فریاد از دهان معلم خارج شود فاصلههای زمانی مناسب و فرصت نوشتن رعایت نگردد،نوشتن املا برای بسیاری از بچهها مشکل میشود.
لازم به یادآوری است که دیکتههای معلم ساخته باید با در نظر گرفتن ضوابط اجرایی نشریه 130 دفتر تحقیقات و برنامهریزی درسی تهیه شود."