خلاصه ماشینی:
"در شرایطی که ارزشها و نگرشهای حاکم بر دو یا چند گروه از مدرسهء نامرئی مکمل و ترکیب آنها تقویتکنندهء بستر تربیتی دانشآموزان باشد یا در شرایطی که تقویت گروههای مثبت در ایجاد جو غالب برای کماثر ساختن نگرشهای حاکم بر گروههای منفی اثر داشته باشد،چنین ترکیبهایی ضرورت دارد.
گاه هدف،ارزشیابی آموختههای دانشآموزان است در این حالت، معلم با در نظر گرفتن کلیهء کلماتی که از نظر املایی اهمیت دارد، دیکتهای درست میکند که یادگیری همه دانشآموزان کلاس را مورد ارزشیابی قرار میدهد.
گاه هدف املا،ارزشیابی از روش تدریس معلم است که باز هم آموزگار با ساختن دیکتهای، هدفهای آموزشی خود را در آن میگنجاند و وضعیت کیفی تدریس خویش در کلاس را بررسی میکند.
اگر کلمات عجولانه و جویده جویده یا با حالت خشم و فریاد از دهان معلم خارج شود فاصلههای زمانی مناسب و فرصت نوشتن رعایت نگردد،نوشتن املا برای بسیاری از بچهها مشکل میشود."