خلاصه ماشینی:
"گزارش نتایج تحقیق «پژوهشی برای دستیابی به فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران»موضوع سخنرانی جناب دکتر باقری بود.
گویا رسم بر این است که ابتدا سخنران موضوع و نتایج تحقیق خود را برای حاضران تشریح و تفهیم کند و سپس در دفاع از طرح خود به سؤالات منتقدان و حاضران در همایش پاسخ میدهد.
در روششناسی تحقیق الگوی پیشنهادی ویلیام فرانکنا برای تحلیل فلسفههای آموزش و پرورش مورد بررسی و استفاده قرار گرفته است.
در آخر باید ذکر کنم نظر به چارچوب و معیارهای به دست آمده، تحلیلهای نقدگونه در مورد وضع رایج آموزش و پرورش مطرح گردیده است.
نکته دیگر اینکه تمام هم این پژوهش این است که آیات و روایات را مستند قرار دهد تا مبانی فلسفه آموزش و پرورش را باتوجه به آن استناد کنند.
تحقیق اینجانب نیز برگرفته از یک مطالعه گسترده در این زمینه است تا الگوی ویژهای را برای نیازسنجی برنامه درسی در سطح مدرسه معرفی کند که در برگیرنده حالات و وضعیتهای گوناگون نیاز سنجی باشد و بتوان از آن در حکم یک راهنمای عمل استفاده کرد.
ضمن اینکه برای وضعیت موجود ایران در این زمینه و راههای توجه بیشتر به نیازسنجی در برنامههای درسی مدرسه مدنظر قرار گرفته است.
البته در آخر باید ذکر کنم باوجود اهمیت و ضرورت نیازسنجی برنامه درسی در سطح مدرسه،هنوز تلاشها و اقدامات عملی در این زمینه کافی نیست و مبانی نظری این مسأله نیز مورد کالبدشکافی و تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است."