خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) محسن ایمانی تربیت اجتماعی قسمت نهم تشکیل و هدایت گروهها جهت نیل به تربیت اجتماعی واضح است که اگر مربیان تربیتی و معلمان بتوانند گروههای مختلف هنری، فرهنگی،مذهبی،ورزشی را با عنایت به ویژگیهای لازم برای آنها تشکیل دهند و خود آنها را بخوبی هدایت و کنترل نمایند و نفوذ خویش و از جمله تربیت اجتماعی دست یابند اما نکته مورد توجه اینست که باید تلاشهای لازم را نیز جهت پایداری گروهها بعمل آورند چراکه پایداری بیشتر گروهها،و تماس دانش آموزان با یکدیگر، خود به رشد روابط اجتماعی و فراگیری این روابط در جریان عمل کمک مؤثری مینماید.
؟پایداری گروه را فراهم آورده است،و همچنین موجبات دلبستگی بیشتر افراد را به گروه نیز پدید آورده است،و از آنجایی که تشکیل گروهها و هدایت اعضای آن نقش مهمی در تربیت اجتماعی دارد،مربی باید تشکیل گروههای مختلف دانش آموزی را مطمح نظر خویش قرار دهد،و در جهت تحقق بخشیدن به این هدف گام بردارد.
زیرا اگر دانش آموزان(بخصوص در دورههای راهنمایی و دبیرستان)احساس نمایند که در امور مدرسه فعالیت مؤثری دارند و نظراتشان توسط مسئولین آموزشگاه مورد توجه قرار میگیرد و مسئولین و دستاندرکاران مدارس به این نظرات توجه لازم را مبذول مینمایند به یقین آنها نیز بدلیل همین توجه مسئولین که برای آنها به منزلهء تشویق و بها دادن به شخصیت و نظرات آنها میباشد-فعالیتهای خود را افزایش میدهند،زیرا اثر نظرات و فعالیتهای خویش را بطریق مشهود در جریانها و امور مدرسه میبینند و ضمن ارضای میل به ابراز وجود و نیاز به گروه در دانشآموزان همین امر،موجبات دلگرمی آنان را فراهم میآورد."