خلاصه ماشینی:
"بالاخره از کلام لغویین و دانشمندانی که این احادیث را شرح کردهاند استفاده میشود که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله عریف بوده و از سخن علامه رضوان الله علیه استفاده (1)-فتح الباری،ج 13/148 و قسطلانی نیز در ارشاد الساری،ج 10/246 قریب به ابن حجر معنی کرده است و عون المعبود،ج 3/92 (2)-عمدة القاری،ج 24/254 (3)-نهایة در کلمه عرف و در عون المعبود،ج 3/92 کلام ابن اثیر را اختیار کرده و از مصباح نقل کرده که عرافة بالکسر فانا عارف ای مدیر امر هم و قائم بسیاستهم،و لسان العرب،ج 9/238 کردیم که در سال ششم هجرت تأسیس شده است و همچنین از روایات و احادیث استفاده میشود که عریف مین مردم و ولی امر واسطه بوده و در مواردی مانند بدست آوردن رضایت مردم که در حنین واقع شد و نواقص و کم بودهای مردم و رفع مشکلات آنان،از آنها استفاده میشد.
(4)-ثعالبی در تفسیر،ج 1/450 گفته:الاجماع علی ان النقیب کبیر القوم القائم بامورهم (5)-تفسیر قرطبی،ج 6/112/113 در بیعت عقبهء ثانیة پس از تمام شدن بیعت،رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:اخرجوا الی منکم اثنی عشر نقیبا یکفلون علیکم بذلک1 و در نقل دیگر چنین آمده است: اخرجوا الی منکم اثنی عشر نقیبا فاختاروا ثم قال:ابایعکم کبیعة عیسی بن مریم للحواریین کفلاء علی قومهم بما فیهم2 این نقباء بیعت کردند که با این بیعت و خصوصیاتی که در بین شرط شده است کفیل قومشان باشند و یا کفیل شدند بر قومشان نسبت به آنچه که در میان آنها هست."