Skip to main content
فهرست مقالات

امامت علی علیه السلام و توجیه های مخالفان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 79 تا 106)

این نوشتار به این پرسش پاسخ می‌گوید که چرا اهل سنت با وجود نصوص‌ فراوان بر امامت حضرت علی علیه السلام،آن حضرت را از مقام امامت و خلافت حذف‌ کرده‌اند؟نویسنده با استقراء در آثار اهل سنت و نیز در آثار برخی معاصران،به ده‌ توجیه دست یازیده و در ذیل آن‌ها به بررسی این توجیه‌ها پرداخته است.

The present article will try to answer this question that why do Sunnis eliminate the great honor of Ali (peace be upon Him) from the position of Imamate and caliphate while there are various texts that show his Imamate. Using induction in the Sunni works and also some contemporary works، the writer has collected ten rationalizations and has analyzed and investigated each one.

خلاصه ماشینی:

"توجیه سوم:اختصاص امامت بر امر هدایت و مرجعیت علمی و دینی به باور برخی،ماهیت امامت بر جنبه هدایتگری امام و به بیانی بر رهبری و مرجعیت‌ دینی مردم استوار است ازاین‌رو،اگر بر نصب حضرت علی علیه السلام به عنوانء امام از سوی‌ پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم روایت‌هایی نیز وارد شده باشد،ارزش دلالتی آن‌ها تنها در قلمرو امامت یعنی‌ امر هدایت معتبر است و هرگز به مسئله حکومت و خلافت ناظر نیست. (واعظزاده خراسانی،بی‌تا:ص 671) تحلیل و بررسی بخش اول این نظریه یعنی اینکه مسلمانان مکلف بودند امامت علی علیه السلام را که منصوب‌ پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم بود بپذیرند درست است،ولی بخش دوم آن،که می‌گوید خلافت خلفا به عنوان‌ امری ثانوی و برپایهء بیعت و انتخاب مردم مشروعیت یافته است،پذیرفتنی نیست؛زیرا بر این مدعا دلیل معتبری اقامه نشده است. (همان،ص 781) بر نقش این شبهه در توجیه و انحراف اذهان صحابه از حضرت علی علیه السلام به سوی ابو بکر، برخی از عالمان با انصاف اهل سنت نیز اذعان داشته‌اند؛چنان‌که نقیب ابو جعفر ابو زید در پاسخ ابن ابی الحدید درباره چرایی عمل نکردن صحابه به نصوص امامت حضرت علی علیه السلام، حدیث ادعایی ابو بکر را مطرح می‌کند. ابو بکر و عمر برای اثبات حکومت خود در برابر استدلال‌های متقن‌ و متواتر پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم-که بر معرفی و نصب علی علیه السلام به عنوان امام و خلیفه پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‌ دلالت دارند-و نیز در برابر طرفداران حضرت که بر نصوص پیامبر تمسک می‌کردند، چنین حدیثی را جعل کردند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.