خلاصه ماشینی:
"معلمی که در ابتدای سال، دلایل ضرورت فراگیری درس و آثار مثبت یادگیری آن را در زندگی روزمرۀ دانشآموزان بیان نمیکند،معلمی که دائم و از ابتدای امر از سختی درس و کمی وقت مینالد،معلمی که از ابتدا بذر یأس و ناامیدی را در دل نادیده میگیرد و نقاط ضعف آنها را به رخشان میکشد،خود بزرگترین عامل بیزاری و نفرت دانشآموزان میشود.
دوست معلمی میگفت:همیشه تصور میکردم اگر اول سال تحصیلی دانشآموزانم را بترسانم و به آنان سخت بگیرم و پیدرپی، مشکل بودن درس و کمی وقت را گوشزد کنم،موفقترم.
در درس زبان دانشجوی متوسطی بودم و اما از روز اول که استاد وارد کلاس شد گفت:شما در یادگیری این درس ضعف بسیار دارید و اصلا با دانشجویان رشتۀ زبان قابل مقایسه نیستید.
از همان وقت با خود عهد کردم همیشه قبل از تدریس،دانشآموزان را با ضرورت فراگیری درسی که میخوانند،آشنا کنم و از تواناییهایشان آگاه سازم و در وجود آنها روح امید و موفقیت بدمم."