خلاصه ماشینی:
"تجربه:تبیین سیاستگذاری آموزشی در زمینه تربیت مدنی(با نگاهی به نظام آموزشی پس از انقلاب اسلامی) مسلم کرمزادی* واژگان کلیدی: سیاستگذاری آموزشی،تربیت مدنی،نظام ارزشی مقدمه: اگر خواستار تحقق جامعه مدنی به شکل واقعی آن باشیم،یعنی جامعهای که در آن منطق مفاهمه،گفتگو،نقد و ارزیابی،فهم و درک همدیگر،مشارکت، همیاری و گفتگو برقرار است و نیز اگر بپذیریم که در جامعه مدنی،انسان، بازیگر و عامل اصلی است و با حفظ تمام تفاوتهایش حق مشارکت دارد و شاهکار بزرگ جوامع مدنی نیز ایجاد فضایی است که در آن امکان پذیرش، تحمل و مشارکت با انواع متنوع و متفاوت گونههای فرهنگی،رفتاری و انسانی وجود دارد،شایسته است برای رسیدن به ایدهآل جامعه مدنی،با توجه به نقش مهمی که نظام تربیتی هر جامعه در ساخت انسانهایی متناسب با نوع حکومت و فلسفه حاکم بر جامعه دارد،نظام تربیتیای طراحی،برنامهریزی و سازماندهی کنیم که به لحاظ عناصر مختلف خود همچون اهداف،روشها و محتوا با جامعهای دموکراتیک متناسب باشد و بتواند انسان مدنی را به عنوان جزء تشکیلدهنده جامعه مدنی برای مشارکت و فعالیت در همه امور اینجامعه تربیت کند و آموزش دهد.
برای رسیدن به این مطلوب میتوان با گنجاندن فعالیتهایی در درون نظام آموزشی به شکلگیری رفتارهای مدنی در دانشآموزان کمک کرد؛اصولی مثل گنجاندن مفاهیم مدنی در برنامههای درسی،فعالیتهای فوق برنامهای مثل انجمنهای دانشآموزی،شیوه مشارکت فعال در تدریس،آموزش نقد و انتقاد صحیح، تصمیمگیری مدنی در مدارس و مورد احترام قرار دادن دانشآموزان،واگذاری فعالیتهای آموزشی و پرورشی در بعضی از ایام سال به دانشآموزان و غیره؛با یادگیری این مسائل در مدرسه انتظار میرود دانشآموز هنگام ورود به جامعه هم اصول دموکراسی را بداند و هم توانایی انجام آنها را در زندگی اجتماعی داشته باشد."