خلاصه ماشینی:
"او سخنش را با این سؤال آغاز کرد که اکنون با وجود استقبال زیادی که نسبت به آثار دکتر شریعتی وجود دارد،از جمله ترجمهء این آثار به دهها زبان زنده،چرا اثر شگفتانگیز وی،کویر، مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت؟نه در داخل و نه در خارج.
دکتر پیمان که دومین سخنران این بخش بود، درواقع تنها کسی بود که در میان سخنرانان حاضر،به نقد شریعتی میپرداخت.
دیگر سخنران این بخش،دکتر فروغ جهانبخش بود که او نیز سخنش را با این سؤال آغاز کرد: جایگاه دکتر شریعتی در کجای طیف وسیع اندیشهء معاصر اسلامی است و وی همنشین کدام چهرههاست و چرا؟بهنظر وی،ایدئولوژی اسلامیای که دکتر شریعتی به عنوان آلترناتیو ایدئولوژیهای مبارز و ضد امپریالیستی زمان خود ارائه داد،اگرنه بیش از آن،دستکم به همان اندازه که وامدار اندیشههای چپ انقلابی جهان سوم(مارکسیسم و سوسیالیسم)بود، وامدار اندیشههای انقلابی و ایدئولوژی اسلام انقلابی ساخته و پرداختهشده در جهان اسلام، مخصوصا توسط سید قطب در مصر هم بود.
روز دوم دکتر هاشم آقاجری که به عنوان اولین سخنران روز دوم در میزگردی بانام"شریعتی،تئوریها و راهبردهای اجتماعی"سخن میگفت،ابتدا به شرح تاریخی منازعهء نظریههای اجتماعی- سیاسی در مورد رابطهء عدالت و آزادی پرداخت و گفت در هر دورهای،یکی از این دو،به حاشیه رفتهاند.
دکتر مقصود فراستخواه که دومین سخنران این بخش بود،شاید مدرنترین سخنران این سمینار بهشمار میرفت که از تمامی ابزارهای نوین موجود برای ارائهء مقالهاش استفاده کرد و تحسین حاضران را برانگیخت.
دیگر سخنران این بخش دکتر سید علی محمودی بود که در بررسی اندیشههای شریعتی به موضوع اخلاق پرداخت."