خلاصه ماشینی:
"دغدغههای ما روشنفکر مسلمان و دغدغههای درد و درک زمانه هادی خانیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دردهای من گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست درد مردم زمانه است مردمی که چین پوستینشان مردمی که رنگ روی آستینشان مردمی که نامهایشان جلد کهنه شناسنامههایشان درد میکند قیصر امینپور قرار براین بود که"دغدغههای ما"در این شماره از آیین به"روشنفکری دینی"اختصاص یابد تا درآمدی باشد بر انتشار بخشی از مقالههای ارائه شده در همایش دین و مدرنیته 2 که به همت موسسه گفت و گوی ادیان،روز پانزدهم شهریور ماه امسال در حسینیه ارشاد شد؛تقدیر اما چنین شد که این نوشتار با داغ و دریغ مرگ "قیصر امینپور"عجین شود که پندار و گفتار و رفتارش از جمله بارزترین شاهدان "روشنفکری دینی در ایران"بود.
در این سر مشقها برای یافتن راه،باید عالمانه و پیگیرانه درپی شناخت و درمان دردهایی بود که سالهاست در جامعه و در جهان زیستهای ما ماندهاند و مزمن شدهاند؛از ناتمام گذاشتن پروژههای اصلاح اندیشه و عمل باید به جد گریخت و همیشه و در همه سو،از سردرد به عالم و آدم نگریست،به گفته هم او: "این سماجت عجیب/پافشاری شگفت دردهاست/دردهای آشنا/دردهای بومی غریب/دردهای خانگی/ دردهای کهنه لجوج/اولین قلم/حرف حرف درد را/در دلم نوشته است/دست سرنوشت/خون درد را/ با گلم سرشته است/پس چگونه سرنوشت ناگزیر خویش را رها کنم؟" میتوان آن قرار و این تقدیر را در نگارش درآمدی بر روشنفکری دینی بر همین سیاق دنبال کرد و نتیجه گرفت که نقطه عزیمت روشنفکران دینی برای ورود به هر وادی معرفتی،داشتن دغدغه کاستن از درد و رنج انسانهاست؛ دغدغهای که باید از سطح بگذرد و رو به ریشهها کند."